lördag 31 januari 2009

3 x nytt för mig idag!


Igår hittade jag lite frön som inte blev sådda förra året, det är ett ängsprojekt som släpar efter. Och jag är övertygad om att det inte blir i år heller, lite surt med det får jag väl ta. Nåväl bestämde mig för att så fröna lite här och där i ytterkanterna, längs grusvägen och på andra omöjliga platser, hade lite vårkänslor i går...


Men natten ville annorlunda och jag vaknade som så många andra till en ny ljus värld, skall inte gnälla om vädret en gång till. Lovar...
Men så hittade jag ett mejl som jag inte läst, skitkul för Gunnel och Grattis!


Foto: Fredrik Jergmo


Så här lyder juryns motivering: Gunnel Carlsson sprider i sann folkbildaranda passionen för trädgård. Hon lyfter fram människans inneboende lust att odla sin trädgård, och har genom sina tv-program och böcker breddat intresset för trädgårdskonst och inspirerat den enskilda individen till nya utmaningar.

Ulla Molin, som var verksam från 1930 och ända in på 1990-talet, är en av de trädgårdspersoner som haft stort inflytande över hur den svenska villaträdgården kommit att se ut. Gunnel Carlson hann personligen aldrig träffa Ulla Molin, men hon gjorde ett tv-program om henne i slutet av 1990-talet.

– Då träffade jag människor som mött och arbetat med Ulla Molin, bland annat hennes medarbetare arkitekten Gunnar Martinsson. Vi satt i hans trädgård på Ven och samtalade, minns den glada och stolta pristagaren.

Gunnel Carlsons trädgårdsideal är egentligen det rakt motsatta Ulla Molins:

– Min trädgård är en rufsig sillsallad. Men det är det som är så fantasiskt: en trädgård kan vara på så många olika sätt och det är ändå alltid lika rätt. Trädgården är för oss alla. Den ska skapa lust och glädje, aldrig plikt och tvång.

Trädgårdsintresset har Gunnel Carlson ärvt av sin far, som hade plantskola i Blekinge.

– Han lärde mig mycket utan att han egentligen gjorde det särskilt medvetet. Nu är han i samma himmel som Ulla Molin, så de kan utbringa en skål tillsammans!

Priset till Ulla Molins minne
Priset till Ulla Molins minne har instiftats av SLU och delas ut av Movium, centrum för stadens utemiljö. Dess syfte är att uppmuntra till personliga insatser, som utifrån stort engagemang och visad handlingskraft medverkar till att främja den estetiska och funktionella utformningen av trädgårdar.

Ulla Molin var trädgårdsskribent och under mer än tjugo år redaktör för egnahemsrörelsens tidskrift Hem i Sverige, som i hög grad bidrog till intresset för stadens utemiljö. Hon var också verksam som trädgårdsarkitekt. Ulla Molin har bland annat skrivit boken Leva med Trädgård (1986).

Fonden till Ulla Molins minne instiftades genom en donation i samband med Ulla Molins bortgång 1997. Utmärkelsen vill uppmuntra insatser inom trädgårdskonstens som ligger i linje med Ulla Molins främsta intresseområde. Minnesfonden skall stödja sådan journalistisk, pedagogisk, praktisk eller kunskapsbyggande verksamhet, som ökar den enskilda människans intresse för trädgårdens skönhetsvärden och ändamålsenliga utformning.

Priset är formgivet av Ulla Molins medarbetare och goda vän Lisa Bauer – förövrigt också illustratör till Ulla Molins bok Leva med trädgård.

Tidigare pristagare
Ulla Molin-priset 2008 tilldelades landskapsarkitekt Åsa Wilke för boken Villaträdgårdens historia. Ett 150-årigt perspektiv. År 2007 gick priset till Bostads AB Poseidon i Göteborg och dess trädgårdsansvarige Morgan Wassmur.

År 2000 delades Ulla Molin-priset ut för första gången. Då fick Ulf Nordfjell och Lars Krantz priset tillsammans för den framgångsrika utställningen Trädgården och konsthantverket under Kulturhuvudstadsåret 1998.

Titti Olsson

Läs mer om Movium här

http://www.movium.slu.se/

15 kommentarer:

HelenJ sa...

Visst är det kul för Gunnel!
Och när man äntligen fick se ett "trädgårdsprogram" på TV i går kväll blev det ännu tydligare hur mycket man saknar Gröna Rum.
Jag hoppas vi snart får se Gunnel på TV igen!

Utblickaren sa...

HelenJ: kan inte annat än att hålla med, vad är alla bra trädgårdsprogram? Grattis till Gunnel!

Anonym sa...

Ja, vårkänslorna kommer mer och mer.Såg programmen som Gunnel ledde på TV och fann dom som en högtidsstund mitt i veckan,och så bara försvann dom,attans.Betyder säkert en del att bli tilldelad detta pris.

Anonym sa...

Det var roligt - det är Gunnel verkligen värd! Hon har gjort mycket för att väcka människors intresse för trädgårdar och växter!
Ulla

Anonym sa...

Vad fint att Gunnel fick pris. Jag hoppas också att vi får se henne i nya trädgårdsprogram, gärna tillsammans med dig Hannu!
/Pia

Hannele på Hisingen sa...

Kul för Gunnel, hon är verkligen bra. Jag har haft lyckan att besöka Ulla Molins trädgård tre gånger, varje gång får jag lust att ändra hemma, plommonlunden är snart synlig för ändra.. des späda träden växer.

Ängsprojekt på Hisingen blev mest gräs, vad gjorde vi för fel???

Anonym sa...

Tömde fröpåsen vid grusvägen!?Minsann Äkta vårkänslor det....

Anonym sa...

Han kanske sådde sin vildhavre.

Anonym sa...

Men Yo, det är du!:)Ne

Anonym sa...

an ska inte prata om trollen för då står de i farstun.Ne

Anonym sa...

Nä, Ne! Jag är oskyldig till vildhavren. Och inte vet jag var farstun ligger. Och inte är jag ett troll heller, möjligen ett värmlandstrôll;)
Däremot vet jag att solen strålar glatt denna första februarisöndag, inte bara på Gunnel utan på oss alla. Yo

Anonym sa...

De 150-åriga husen i Trädgårdsföreningen Gbg, verkar att ha klarat sig från branden i förra veckan. Snabb o massiv insats av brandmännen. Skönt! Yo

Hannu på Langeland sa...

Jo verkligen kul att Gunnel fick priset, och att det är många som saknar henne i Svt är ju uppenbart. Dock stod Svt för tidernas överraskning, ett trädgårdsrelaterat program på en fredagskväll mitt i vintern och bästa sändningstid, vad har hänt?

Anonym sa...

Jo ,Yo farstun är trappan ,kan modernisera uttrycket lite.heja brandmännen,medalj till dom.Äntligen Februari.Var ute och plantera lite pil i solgasset.Ne

Anonym sa...

Fredag?var det inte en onsdag..Ne