söndag 5 april 2009

Krokusdagar.....


Nu går det fort och det kan vara över innan det började, hm! Vad menar jag, jo nu mitt i storunderbara värmen är det slitigt för de tidiga vårblmommorna. Mina favoriter just nu, är snö krokus.


Dels för att de sprider sig med en "våldsam" fart, men oxå för att de klarar svenska sommarregn utan problem! Obs, vita snökrokusar sprider sig långsamt, uh!
 

De blommar nu med snödroppar och framåt, men håller värmen i sig är blomkalaset snart över. Men det betyder att de oxå sprider sig med frö och lökdelningar.


Det syns ju nästan inte på bilden, men huvudrabatten är idag nästan täckt av våriris och snökrokus, easy!



Och med tiden kommer samtliga lådor (rabatter) vara täckta av den så lättodlade snökrokusen! Jihaaaa! Nej, i dag plockade jag inte bort äppelriset och i morgon blir det föredrag i Stockholm, hoppas vi syns Ulla!

6 kommentarer:

Soldanella sa...

Har många av dem, även tommasinus rosa variant, med rosa och vit teckning.. eller vad de heter, börjar komma upp i roslagen i alla fall

/S

Sommarträdgården sa...

jaha och dessa har jag kallat Tidlösa,hoppsansa..

Sommarträdgården sa...

Krokusen heter visst Tommasinianus,går det ändra i historieböckerna tro..Linne går ju inte att fråga..?

NinaVästerplana sa...

Jisses.... hur mycket lägger du på lökar egentligen? Tyckte jag tagit i när jag satte 220 st i höstas...
När du kör förbi nästa gång har de kanske slagit ut ;-)
Nina

Hannele på Hisingen sa...

En krokusmatta, mer kan man inte begära.

Hannu på Langeland sa...

Jo många krokusar är det, men de har självförökat sig, toppen!