måndag 4 maj 2009

Vårrundan....

Det var bokbladsbytardagar i helgen. Massor av folk och roliga möten här på Kinnekulle som också visade sig från sin bästa sida med körsbärsblom och strålande väder.


Lite trädgårdsbilder till dig som inte var här, det förvånar mig att det var så många som trodde att mina bokhäckar höll på att dö, samtidigt som de satte nya blad. Fast det kanske är just då den ser som mest mysko ut, härligt är att den grönskar igen.


Kejsarkronorna och de pudervita himalajabjörkarna väckte uppmärksamhet.


Men många missade den fräcka Fritilaria persica 'Ivory Bells', kanonsnygg enligt mig! Åh och jag missade nästen den fyllda kungsängsliljan, ska ut och se på den nu!


Den rosa körsbärsblomningen är på sluttampen när de vita börjar, och här på Kinnekulle växer de längs vägarna och långt ut på ängarna.


I min trädgård finns det 2 gamla exemplar, och just i år blommade de som aldrig förr...
Detta är också en av mina favoritvyer i trädgården.


Vårrundan har funnits ett bra tag, men jag har inte haft öppet tidigare. Men det berodde mest på att tomten inte var så mycket i ordning att det gick att ha folk här. Nu ser i alla fall de flesta gångarna hyfsade ut.


Det som var bäst i helgen var utan tvekan lunden till vänster.


Som just nu är som allra yppigast, med ett bedårande blad och blomskimmer, typ ett vårvitaminpiller! 


De vita bollvivorna lyser tacksamt upp bland de mörka trebladen, sockblommorna, nunneörter och vårtandrötterna. 


Gullramset fick också många lystna blickar, förr hette den sorgklocka, långt mkt vackrare namn. Det bästa med lunden är ju att man kan få en skuggig trädgård att blomma överdådigt, hur ofta hör man inte att det inte går att odla för att tomten är så skuggig!



Bästa häcken just nu är alpvidet, silvergrå olivkänsla långt in på hösten, i bakgrunden blommar slånbäret överdådigt. Jo det var en skön helg, fast även en helt ok måndag!

19 kommentarer:

Inger R sa...

Alpvidet? Menar du Salix helvetica?
Tack för bilderna, det har hänt jättemycket sedan vi såg den sist. Undrar om vi någonsin får lika mycket ordning på trädgården som du har fått. Ibland känns det lite hopplöst måste jag erkänna.

Hannele på Hisingen sa...

Kul att se dina vårbilder,
får kanske släpa mej dit nån gång.

Anonym sa...

Åh, Alpvidet verkar vara toppen!
Tåligt o härdigt kan jag tänka mej.
När Kjejsarkronorna blåser sin fanfar då är den bästa tiden här.
Du verkar ha en hel del ovanliga sötnosar i Lunden som man blir sugen på:) Och allt slit med grusgångar förra året fick sin belöning nu när du kunde ta emot så mycket folk i din trädgård. Härligt!Yo

Anonym sa...

I loved it!:)A

Hannu på Langeland sa...

Japp så rätt Inger! Salix helvetica är det, underbar helt enkelt. 2 klippningar per säsong för att hålla formen, easy! Men du hallå, ni började ju typ nyss, eller hur?
Inte lätt att släpa en lekamen så långt Hannele! ;)
Yo, i lunden har du bara sett en bråkdel av sköna rariteter, det är den sista samlingen och den tänker jag inte överge! Sant med grusgången! :)

Hannu på Langeland sa...

Great Anonym! ;)

Tant Grön sa...

Å, det hade varit superkul att se din trädgård på riktigt! Är det buxbomshäckar du har planterat som är så jämna och vackert klippta? Och vanlig singel på gångarna? Det ser ut som en ovanlig kombination av prydlig park och romantiskt rufsig trädgård-jättevackert och kreativt.
Jag var i Skåne i helgen och la ut grus av betydligt större storlek på våra trädgårdsgångar som också är kantade av buxbom. Typ 100 år gammal, traditionell skånsk buxbomshäck, men jäkligt svår att hålla i hanterlig storlek. Något bra knep?

Hannu på Langeland sa...

Hej Tant grön, ungefär så som du skriver, prydlig park med inramat ruffs! Men det är för att jag vill ha det så och att detta inte förtar huset, uh många tankar att tänka på! 100 år gammal buxbom, underbart! Men nu måste du vara mkt tydlig så att jag förstår vad du menar, vadå hanterlig? Ett tips, var övertydlig!

Anonym sa...

Tack Hannu - för att du så generöst delar med dig av din vackra trädgård! Jag blir alldeles hänförd!
Men - mitt krikonträd ser nästan ut som ditt vitblommande gamla körsbärsträd! Idag i alla fall! ;=)
Ulla

Hannu på Langeland sa...

Ulla, ta för dig, men hallå krikonmarmelad till julgröten! Love it! Jag är övertygad om att ditt krikon är lika vackert, du slapp typ x antal Domherrar!

Anonym sa...

Är det finskt sisu eller en stab av trädgårdsmästare?:)
Väldigt snyggt alltihop.
Jag såg att din nya bok var med i GP:s bostad idag. Inte dåligt..
Ha det fint
Eivor

Sommarträdgården sa...

Detta lever jag på länge,ungefär till nästa gång!:)

Anonym sa...

För inte så läng sedan visade du blider med klipp från perenner.
Riktigt trevligt att få se resultatet!
Vita bollvivor, det du!
Skryter vi med, men att du planterat röd Trillium så nära, njaaa.
Måste klicka på bilden och kolla en gång till!

Anonym sa...

Jo, i år skall det bli krikonmarmelad, det har jag lovat mig själv!
Ulla

Tant Grön sa...

Hejhopp, nu ska jag försöka vara övertydlig! Buxbomhäcken har vuxit sig så hög och bred att man inte längre får plats att gå på den lilla trädgårdsgång som återstår. Och på insidan av gången är utkanten av gräsmattan kantad med cement, visserligen övervuxen med mossa, men ändå en kant, omöjlig att flytta.Gången kan alltså inte breddas. Häcken behöver tuktas rejält, men om man kapar den så mycket som behövs, så sticker det fram torra grenar ur häckens inre där det inte bryter några nya gröna blad. Det ser inte vackert ut. Vad göra?

(Anekdot: På the Garden Museum i London fanns det en vacker "knot garden" med ett snillrikt mönster av buxbomshäckar. Dessa häckar blev totalfördärvade av Londons trädgårdsägares fiende nummer ett:rävarna.Dom grävde och krafsade och rensade efter eget huvud och alltihop blev så illa åtgånget och tilltygat att museet och trädgården tvingades stänga för renovering i flera år. Nu är buxbomshäckarna lagade igen, men man fruktar fortfarande räven)

PS Bild från The Garden Museum finns på min blogg!

Sommarträdgården sa...

Vad är det för skillnad på plommon o krikon, eller är det samma fast ett annat namn?

Hannu på Langeland sa...

Eivor det är kanske en blandning av sisu och galenskap! Kul med Gp!
Carina, alla behöver påfyllning, kul att du kom!
Jo Maud klippet ligger kvar och blir jordförbättring, men trillium och bollvivor gillar väl varandra!
Ba Ulla, finns recept i vinterkalas, mums!
Tant grön Jag känner en buxbomshäck i Lund som hade det på samma vis, för stor och bråkig. Häckägaren hörde av sig till Botan i Gbg och fick rådet att såga ner häcken ner till marken och helt enkelt börja om, detta gjordes och nu är häckarna jättefina igen. Men det var ngt viktigt med att den sågades och inte klipptes ner.... Men jo buxbom bryter på nakna kvistar, enkelt! Det tar bara så lång tid innan den blir fin igen.

Växthusmadam sa...

Oj vad mycket härliga vårbilder! Ivory bells var verkligen en liten sköning!
Växthusmadam

Tant Grön sa...

Tack för buxbomtips! Vi får väl ta fram sågen och ge häcken en rejäl omgång framåt hösten. När mina föräldrar bodde i denna trädgård brukade dom få besök av en buxbomsklippande man varje år. Han betalade själv en liten summa för att få ansa häcken, eftersom han tog hand om klippet och använde till julkransar som han sålde till blomsteraffärer...Bra deal, eller hur?