torsdag 30 april 2009

Favoriter just nu...


Med risk att verka tjatig så är jag i lunden igen, jag gillar den och där finns många favoriter! Till en av dem kör vårärt, som snabbt bildar stora ruggar med violett blomning, plantan vissnar ner senare i sommar, men nu är det bäst!


Fylld blodrot hör också till favoriterna, visserligen blommar den bara i några dagar, men fin ändå. Men bladen är fina hela sommaren, och mycket i lunden handlar om fina sommarblad...


Gullrams som den heter numera, förut hette den sorgklocka för sina svarta skotts skull. Nu mesar den med namnet gullrams, fast oh skitsnygg! Lite bambukänsla och snyggt vridna gula blomklockor.


Den violetta vårtandroten är lite mer exklusiv än den gula, men båda är lika fina. Tyvärr vissnar bladen under sommaren, njut nu! Lättodlad och bildar snabbt stora tuvor.



Det är myllret av färgnyanser och blommformer som ger lunden en skön upplevelsemosaik.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hannu Hannu, vad det blommar och grönskar fint hos dig! Skall inte säga att jag blir avundsjuk ;).
Jag har också tagit bort lite timjan i år, citrontimjan har dock klarat sig bra. Hur går det med luktärt och krasse ;=)?
Ulla

Hannu på Langeland sa...

Ulla det finns inget att vara avundsjuk för... Men luktärtorna måste skolas om nu! Krasse har jag ännu inte fixat, måste hitta lite sköna frön! ;D

Anonym sa...

Tror jag visst det! ;)
Krassen kommer fint här, olika varianter men luktärt skall sås i morgon! Mitt gamla växthus är fyllt med fröodlingar i år - jättekul.
I år har jag dessutom fått tag i myskmadra som jag saknade så förra året.
Ulla

Sommarträdgården sa...

Tack Ulla nu kom jag på vad växten heter,myskmadra,oj,som jag grubblat..

Anonym sa...

Åh, blodroten var otroligt fin, som små näckrosor! Jag har aldrig sett den förut, är den knepig?
Hälsningar Sylvia

Anders sa...

AAH, sorgklockan är ju fet som fan! jag såg den på Vargaslätt för två år sen, men under mitt äppelträd ville den inte dyka upp förra våren. Den som ändå hade skog att adoptera!