lördag 4 april 2009

Snödroppar och klippt i lunden.


Dagen har ägnats åt att vårklippa i lunden. Det är ett ganska enkelt projekt, det handlar ju mest om att klippa ner fjolårsblad, samt att befria julrosorna från sina gamla blad. Eftersom jag av enkelhetens skull inte storkomposterar får rubbet ligga kvar där det vuxit, just nu lite stökigt men snart är det övervuxet av vårfröjd! 



Kunde konstatera att snödropparna har förökat sig ganska bra genom åren, och om kanske 10 år är det helt täckt av vitblommande droppar. Men min granne, hon har ond rygg och kan inte gräva, tippsade mig om 3 fotbollsstora snödroppstuvor i vildskogen, så fort det blir svalt igen.... Jiiiiha!

10 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Har planterat mina mässinköpta julrosor, får se hur de går... satte inte på samma ställe som den förra;-)När jag får en lund ska klippet få ligga kvar...
Solat på altanen mest hela dagen. Lite kylig vind här. Oljat några spjälor också, så imorgon sätter nog maken ihop splajen till min kaprifol. Några snödroppar har jag dock inte kommit över! Tänkte nästan dets kulle stått skänkta, anonyma krukor på trappan som jag gnällt... men så snäll var visst ingen i min stad....Fortsatt trevlig helg!

Hannu på Langeland sa...

Skicka din postadress nu!

Fritt ur hjärtat sa...

Du é rolig du! Fast tanken var rar:-) Det var så otroligt snopet att det inte fanns en enda på hela mässan!

Sommarträdgården sa...

Äntligen ett "enklareiträgårntips" .Jag funderade på kompostkvarn idag men det kanske inte gör nåt att låta iallafall rabattböset ligga kvar.Man måste nog ha genuint intresse och feeling för trädgård om man ska kunna starta en plantskola kanske svårt att hitta?men har du funderingar så hjälper jag gärna till,så nu vet du..

Olga T sa...

Låta det ligga kvar...? Intressant.

Fritt ur hjärtat sa...

Ett litet tillägg;-) Klart du ska ha min adress! Annars kan du ju inte komma hit och äta äggost. Tycker vi tar det mejlledes så som Ulla och jag gjorde. Man slipper kanske mer oväntade besök då....Min mejl finns under info på min sida. Vi ses:-)

Sommarträdgården sa...

Hannu kom solen till dig också idag?Hoppas,hoppas den gör det!

Anonym sa...

Himmel och pannkaka!
Skall du adoptera hela traktens vitsippor?

Men, du verkar ha det gott!

Anonym sa...

SNÖDROPPAR VAR DET!

Kanske du är galen i vitsippor också?

Hannu på Langeland sa...

Inga snödroppar fanns det S, men däremot klosterliljor och det är lika vackert!
Carina jag har kasserat min kompostkvarn, ledsnade på att alla fastnade och körde i hop sig i den. men den kanske var en dålig sort, fanns i huset.
Det praktiska med att låta det vara kvar är att man slipper släpa runt det Gärdsmygen, lite stökigt just nu, snart förmultnade kompost under våryran. Enkel skötsel.
Maud jag är inte galen i den, men jag tycker att det vita fälten är så fina, jo vitsippor också!