onsdag 13 maj 2009

Förfall eller underbart? Jag röstar för underbart...


Eller bara en skön upplevelse.


Stod i ytterkanten av min trädgård långt borta vid överblommade blåsippsskogen, så fort och så mycket vi redan varit med om.


Kom då att tänka på kvittenet jag skrev om, tog en gruspromenad bort till min gamla trägård.


Dock var det för tidigt för utslagna blommor, hoppas jag inte missar att fota det denna gång.


Det är kul att besöka sin gamla trädgård, samma form med en ny mening.


Och min gamla grind fortfarande hängde kvar, fast det är ju tydligt att ingen använder denna ingången. Men jag har för mig att jag strävade efter en skymd trång ingång till trädgården, nu är den det. 


Men lugn det finns 2 ingångar.


Det finns ju en del rester kvar sedan tidigare ägare, alltså mig. Just nu kommer jag inte i håg om dom ville att jag skulle plocka med mig skrotet, eller om det ingår i restupplevelsen. Får fråga när de kommer ner igen...


Hur som helst gick jag in på en liten spaning och kunde konstatera att myskmadran hade brett ut sig, bra och lättskött. Knappt något ogräs alls och vackert när det blommar. 


Det var min första trädgård och en del missar blev det väl, typ tunga alpklematis i äppelträden...


I fonden summersnow, inte en liten blygsam klematis. Men en fantastisk snödriva när det blommar, härligt. Undrar bara vad det är som försöker överleva under den?


Lutande kaprifolställning...


På väg ner mot grönsakslandet kunde jag konstatera att aprikosträdet blitt något annat, rotskott av ngn kärnfrukt har tagit över föreställningen, fint men inte tänkt så. Det gav faktiskt frukt på friland, fast då första gången samma år som jag flyttade, hm!


Oj mitt gamla grönsaksland har blitt en bärträdgård, härligt.


Huga skulle inte vilja vara den som skall genom björnbärssnåret till växthuset, fast det fick ändå inte plats så många tomater i det! Så det är väl ok. Måste komma i håg att plocka med mig några björnbärsplantor, de var så goda och mognade fint varje år.


Av örtagården var det bara vackra rester kvar, jag kan ömma för sådana här trädgårdar, på andra sidan gränsen av upplösningen.


Men trädgården är faktiskt inte övergiven, den är mer en sommarträdgård numera. Härligt, tänk att ha en sommarträdgård.... Det är inte så att jag på något vis tycker det är synd att trädgården förfallit, jag har lämnat den och är klar med den. Nu lever den ett annat liv som inte har med mig att göra, även om jag gärna besöker den.



Men jag behöver inte gå så långt för att se på förfall, även jag har baksidor....

15 kommentarer:

Moments of photography sa...

Jag röstar med för underbart, men kan tänka mej så vackert där var då du hade hand om det.
Ha en bra dag.

Anonym sa...

Alla trädgårdar har fasader och baksidor. Det måste vara jobbigt att börja om med en ny trädgård igen. Så stora ytor.
Det växer fort igen utan skötsel. kanske bäst att inte titta bakåt ibland. :)
Eivor

Sommarträdgården sa...

Men din nuvarande trädgård har härliga ytor,med huset placerat i mitten, och om lusten faller på möjligheter att greja.

Sommarträdgården sa...

Bra,din text påminde om att hitta myskmadra till stolpen :)Yeah!

Lusthuset sa...

Vilka ljuvligt vackra bilder. Känns det inte lite underligt att se sin "gamla" trädgård som blivit en annans...jag hade nog bävat lite i hjärtat om jag skulle komma tillbaka till trädgården man lämnat och speciellt eftersom det var din första. Jag har aldrig lämnat någon trädgård...än!. Underbara bilder som sagt. Ha det bra.

Hannele på Hisingen sa...

Det ser för härligt busigt ut :)

Anonym sa...

Jag tycker att förfall är en tjusig och spännande del av trädgårdslivet!

Sommarträdgården sa...

Din baksida är jättesnygg,det såg jag med egna ögon,Hannu.

Sommarträdgården sa...

Men ÄNNU härligare med en åretruntträdgård!

Tant Grön sa...

Förfall går snabbt i en trädgård. Men det är spännande att snoka runt på gamla övergivna stugtomter och se vad som lever kvar. Pioner lär vara bland de mest långlivade, och fortsätta blomma i decennier.
Det ser verkligen vemodigt och vackert ut i din gamla trädgård.
Nu ligger det förresten en bild på min gamla övervuxna rosenkvitten på min sida!

NinaVästerplana sa...

Nåja.... så himla stor skillnad är det väl inte? I alla fall inte i första delen.... Men OK jag har inte varit på insidan! Bara kikat igenom ridån ;-)
Ha´t himla gôtt
Nina

Sommarträdgården sa...

Och tänk vad mycket som vi har kvar och inte varit med om.

Fundera grönt sa...

Åh vad fint! Spännande trädgård. Har en bild på den grinden :)

Hannu på Langeland sa...

Nedj det är inte alls hemsk eller ledasamt, trädgården lever ett annat liv nu. Men jag tycker att det är kul att gå tilbaka och umgås med den, och faktiskt jag tjatar inte på dem som har den nu. Visserligen kan jag flika att vissa växter som jag använt måste rensar bort ofta för att de inte ska ta över, i övrigt njuter jag bara av busigheten, och pallar björnbär i den tidiga hösten.

Hannele på Hisingen sa...

lycka är egna söta björnbär på berget