fredag 26 juni 2009

Våren som gått, del 3!






En mycket märklig, lustig och vacker upplevelse men hög atmosfärfaktor! När jag gick inne bland gränderna, var det som att vardagen blev kvar på utsidan, lite som att komma in i en trädgård...


Alla husen var mer eller mindre olika och påkostade, och för mig med en tydlig kolonikänsla utan trädgårdar förstås. Jag skulle verkligen vilja uppleva myllret av folk när kyrkstaden var befolkad till högtider och mässor.
 

Till det roliga hör att det är privatpersoner som äger stugorna, det är ingen som bor där och knappast är det väl sommarstugor heller. man kanske kan se det som en slags kulturinvestering, man köper och vårdar och får lite mer pengar när det är dags att sälja.


Hur som helst är det en underbar upplevelse som också är ett världskulturarv
Om du är i trakterna ge bort dig själv till en skön, annorlunda upplevelse


Strax intill ligger ett friluftsmuseum och jag som älskar gamla hus och byggnadsdetaljer går ju lite loss där. Har tyvärr glömt vad gården hette men den är precis inpå och går väl inte att missa!


Byggnadsdetalj, dörrfoder och dörr! Ha, det är ju nästan som mina dörrar! 


Gammalt nybygge! Som alla andra friluftare utvecklas de ju efter hand, ett nytillskott på väg att förverkligas. Timmerhus, jess i love them!


Föll pladask för verandan/fronten. Synd bara att bron/trappan känns så fel. Visst jag fattar handikapp och barnvagnar, men ändå...



Hur som helst hade jag en fin upplevelse i och runt Kyrkstaden i Luleå, en kanonbra lunchkrog finns där också. Nu tillbaka till nu, ut och städa i trädgården till i morgon, häpp! Hittade just vad det hette Hängan!

2 kommentarer:

Västanvind sa...

Fin liten by i Vinterland. Igår var det så varmt, så man nästan ville ha lite kyla en stund.
Roligt att få se ställen där man aldrig varit eller kommer att vara :)
Norrland är inte riktigt min grej med fjäll och snö.
Men det är fint på bild.
Busken i inlägget under är väldigt vacker. Du har gröna fingrar :)
Hälsn. Eivor

Hannu på Langeland sa...

Jo Eivor, norrland är jättefint, och nu har de ju sol dygnet runt! Visst är kålen vacker och jag gröna fingrar, nja inte mer än nån annan, den bara trivs här.