onsdag 26 augusti 2009

Arbetsplatsbyte...


I går var jag på underbara Gunnebo i Möndal och höll ett föredrag för Folkunivesitetet. Härligt med arbetsplatsbyte, i alla fall slipper jag ju köket lite!



Och som alltid var det mesta tipp topp och vackert, men vad jag inte fattar är att jag själv inte har massor av agapanthus i kruka på murarna här hemma. Skärpning Hannu, skärpning!


Och jag älskar de klipta avenbokarna, så rara och mkt Gunnebo!


En syn som glädjer mig mycket är handdrivna gräsklippare, det blir bäst så! :)
Visste ni att det inte en går att köpa Cocacola på Gunnebo, alltså då inte mer politik än ekologi. Men det är också ett ställningstagande, till och med ölen i restaurangen var ekologisk och brödet, mums!


Jag älskar slottet och skulle utan tvekan kunna tänka mig en mindre variant av det vackra. Fast fan, vem ska betala det!?


Jag missade Gunnebo under GBG Lustårdar, men mycket finns fortfarande kvar av utställningsträdgårdarna.


Men det är ändå hela miljön som gör upplevelsen så storartad för mig, växter, hus och fantastisk mat.


Och älsklingsavenbokarna förstås, så allvarligt men också ljuvligt lekfullt.

10 kommentarer:

M/S Design sa...

Har aldrig varit i Gunnebo, blev väldigt insirerad att åka dit.
Får väl bli en tur dit nästa år.
I helgen blir det en tur till Sofiero, Löddeköpinge och Tage Andersens nya ställe utanför Jönköpig.

Hannu på Langeland sa...

M/S ja dit du skall är ju inte trist heller! :)

Lotta Sultan sa...

visst är det fint.
vi bor tjugo minuters promenad därifrån och har minsann slottsliga salamandrar hämtade från gunnebo i vår damm i trädgården. går ofta dit bara för att bli glad!

Prästgårdseva sa...

Har slitit mig från min egen trädgård för 2 trädgårdsbesök i år. Det ena var hos dig och det andra Gunnebo!
Håller fullständigt med dig i allt: från bröd till avenbokar! Läckert.
Måste bara kommentera arbetsmetoderna på Gunnebo. Man klipper inte bara gräsytorna med handkraft utan praktiskt taget allt annat också. När vi var där ansades kanterna mot gångarna manuellt, en tjej slog slänterna framför slottet med lie, jag fick berättat för mig att häckarna klipps med sekatör (!)och att grusytorna rensas för hand (tummen och pekfingret alltså). De enda undantagen var väl just avenbokarna och topparna på lindarna i boskarna. Jag blev så glad, att jag sprang tillbaka och la min röst för anläggningen till Årets Park - trots att jag älskar Sofiero....Heder åt detta konsekventa miljötänkande. Och så tänker jag på alla trimmers, som vrålar i högst ordinära villaträdgårdar.....
Sen blev jag alldeles till mig i trasan över bl.a. grönsaksängen. Såå vackert!
Tänkte uprepa en fråga ang din trädgård men skickar ett mail och hoppas på svar.

Skogseva sa...

Var på Gunnebo i fjol och blev imponerade och inspirerade. Minns bäst den helt underbara köksträdgården, ett spel med grönsakernas olika färg och form - helt sagolikt!

Inger R sa...

Vi har också missat Gunnebo men inser att vi måste åka dit nästa gång vi är åt Göteborgshållet.
Går just nu o funderar på hur vi skall designa kökslanden, vi orkar inte vara så ekologiska som dom på Gunnebo, så förutom att det skall vara snyggt så skall konstruktionen av bäddarna vara sådan så man kan köra med jordfräsen.

Sylvia sa...

Jag var flera vändor i Gunnebo i fjol när det var Gbg:s Lustgård. I år har det itne blivit av men Skördefesten ska jag försöka hinna med!

Hanneles Topiary sa...

Visst är det snyggt formklippt.

Sommarträdgården sa...

Fint.

Lenas trädgård sa...

Jag tycker visst det är vackert där, men faktiskt - din trädgård slår detta! Det vilda, lite rufsiga är MYCKET skönare än alla dessa räta rader med gräsmattor o rabatter...tycker jag i alla fall!
Fina bilder i Allt om Trädgård förresten. Jag blir gladare av dessa bilder!
Ha det gott på "semestern"!
Lena