söndag 1 november 2009

Prinsessans trädgård


Mer Normandie blir det. Vi besökte prinsessa Greta Sturdza i hennes Fyra årstider trädgård. Det som slog mig var huset, litet men så typiskt för trakten, och så såg de flesta hus ut med ett slags korsvirke. Typ precis som i Asterix! :)


Detta var en trädgård som mest handlade om träd och buskar.


Somliga mer spännande än andra, fan jag skrev ju upp vad indianponnystammarna hette, men var skrev jag det? Uh!


Vi denna grässlänt stannade alla till och fotade, det var liksom vackert då. Nu, vadå.... Men innan hade vi typ mest sett träd, så detta var väl ljuset i mörkret...


Samtliga 2 grässlänter förevigades tacksamt som något vackert. Till vänster blommade rosa höstcyklamen i drivor under ett träd. Nej jag fotade inte det...


Oj, ibland händer det, man stannar upp och blir mållös...
Ok hur är det med er ute i landet, kan ni komma hem med x antal träd och skapa så här till år 2052? Tänkte väl det... Svartbjörken till höger, vitbjörken till vänster och i springan lyser Cornus Controvesa variegata, uh!


Jag gav bort några cornus controversa i somras, de vägrade att tro på mig, att de skulle bli stora. Tugga i er nu! :)


Promenaden genom den jättelika anläggningen förde mellan barr och blad, cypressbarren just här var särskilt vackra!


Jaja Gunnera igen, och igen, precis som i Skottland och hos grannen här på Kinnekulle!


Buskagen bestod mest av hortensior, inte så otippat men vackert än då! Jag minns att jag var mkt berörd av detta besök, inte för att det var så jättefint, utan för att det var underbart med en stor portion kunskap bakom.


Hm, klippt idegran, typ parkeringsklippt, men jo kul!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Se upp så det inte går som på Irland med gunnera
http://www.biochange.ie/alienplants/result_species.php?species=484&lang=latin&p=i

NinaVästerplana sa...

Tycker det låter så `rejält´ prinsessan Greta.... lite tantstämpel. Vem var/är hon? Har sett hennes namn förut i nåt trädgårdssammanhang men har noll koll......
Nina

Skogseva sa...

Mmmm, så vackert. Men Gunnera... Jag kan inte bestämma mig om jag gillar eller ogillar.

Anjas Hill sa...

Tänk så många otroligt vackra trädgårdar det finns - denna ser ju alldeles bedårande ut./Anja

Hannu på Langeland sa...

Hittade inte riktigt vad du menade Anonym!
Prinsessa är allt annat än tantstämpel, hade utan tvekan titulerat mig som Prins om det hade funkat! =)
Gunnera är mer kul än fint tycker jag, men i parker och så funkar det jättefint. Har sett fantastiska Gunneradrivor i Skottland, men det är inget för mig här hemma just nu.
Det är just det som är roligt med trädgårdar Anja, alla är olika och lika fina på sina vis! Jo det finns undantag... :)

Hannele på Hisingen sa...

Parkeringsklippt skulle jag kanske inte säga, väldigt gammalt..

Hannu på Langeland sa...

Det var en parkeringsplats där, därför....

Sommarträdgården sa...

Sista bilden ger en underjordisk känsla.