tisdag 12 januari 2010

Sett i somras


Tro mig jag har opubliserade bildmappar som räcker hela vintern och nu har turen kommit till
Krapperup strax söder om Kullaberg och Mölle, eller typ nära Helsingborg...


Kanske inte en vallfärdsplats men är du i trakterna är det verkligen värt ett besök, skön atmosfär och härliga musikkvällar och en klassisk skön park. Älskar glipan mellan den arkadklippta häcken och häcken, roligt med orden...

Är den förvuxen eller är buxbomen tänkt så här, är den tänkt är det jättesnyggt. Gillade verkligen detta, trist på ljuset gick inte att fota snyggt!



Om jag inte har fel är det en äkta kastanj som blommar, kolla stamomfånget!


Baksidan av huvudhuset var vackert dekorerat med stjärnor, svårfotat men underbart att se.


En väl tilltagen park att vandra i, sköna träd och lummig grönska ledde ner mot dammen.


Och dammen hörde till en av de bättre jag sett, eller kändes mkt mer naturlig än andra.


Funkiakantad inte så naturlig grön damm... Men jo snyggt ändå.


Älskade singeltrappan som kantats med idegran, men ärligt glömt varför, men kommer i håg att jag gjorde det då.



Kärt och romantiskt, en överdådig rosenmur avslutade eller påbörjade upplevelsen, det berodde bara på hur man gick. Jag tyckte mkt om upplevelsen att vara i parken som jag hastigt blev förevisad i somras, om man får gå in i husen har jag ingen aning om, men hallå bjud in! :D

12 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon!
Åhh vilka härliga sommarfoton! Precis vad jag behövde denna iskalla vintermorgon. Längtar efter vår nu så man kan sätta igång i trädgården igen.
Hälsningar Allis

cat sa...

Mmm, jag hålle med dig Krapperup är helt underbart. det gör gott för själen att vandra runt i parken.

jag vet iallafall att de har/hade sommfik och utställning i stallbyggnaderna.
//Catarina

Sommarträdgården sa...

Härligt ställe ,var där för länge ,länge,läääängesen,ville inte åka hem.

Anonym sa...

Ja, där har jag varit! Ståndsmässigt och beläget i ett Skåne som inte alls visar sig från sin platta sida här.Trevligt trädgårdsfolk, också. Som vanligt...bland oss. Yo

Anonym sa...

Det ser jättefint ut så det får nog bli ett besök där till sommaren. Pia

Olga T sa...

Får mej att tänka på Kullamannen :)

Anonym sa...

Åh, min "andra" trädgård!
Var senast där för en vecka sedan, och har lyckan att återkomma cirkus varannan månad. Alltid ser man något nytt - allt från exotiska träd som brödgranar, kärrek och sydbokar till växter som mammutblad/gunnera, bloddroppar, buskpioner och blåregn.
T.o.m rhododendron blir vackert här! Och bl.a. guldid överraskar i dammarna.
Det gamla buxbombuskaget är en gåta även för trädgårdshistoriker. Min teori är att det var ett gömställe för slottets påfåglar.
Sommarens räkmackor i kaféet måste ni testa.
Titta även på Antikrundan på TV i morgon - inspelad på just Krapperup.
/Marie på Hunneberg

Hannele på Hisingen sa...

Fin formklippning där.

Rut och Signe sa...

Vilken fantastiskt vacker rosenmur. Dammen var helt ok den också. Är den anlagd? Längtar till våren så kroppen får sätta igång och arbeta igen. Ett visst förfall inträder under denna vinterperiod!

Hannu på Langeland sa...

Jo lite vårsugen börjar man ju bli Allis.
Jo verkligen Cat, ett skönt ställe.
Men hem åkte du i alla all Carina, tur var väl det.
Har inte träffat trädgårdsfolket, men visst är det vackert runt omkring Yo.
Gör det Pia, finns mkt i trakterna att uppleva!
Huga, sicken rysare det var Gärdis!
Längtar efter en räkmacka redan nu Marie, verkar skönt att åka till ofta.
Hmmmm tja annorlunda Hannele
Passar på att hålla fart å kroppen hela vintern så blir det inte så stelt i vår...

Anonym sa...

Såg just en repris av Antikrundan som var inspelat på Krapperup. Det var även en inspelad rundvandring inne i byggnaden. Intressant!

Unknown sa...

Det lär också spöka på Krapperup.....så det kan bli ett riktigt spännande besök. Jag har varit på visning inne i slottet, men något spöke såg jag inte då......fast det var ju mitt på ljusan dag.
//Lisa