söndag 26 september 2010

Magisk nu



Nu är det höstfloxens 'Lichtspiel' tid, med en söt stark doft av sommar tar de över rabatten skådespel. Eller ja så var det tänkt, dock har de inte hunnit att bli tillräckligt stora ännu.


Produktionen är liten i Sverige och många anser den som svårodlad. Detta håller jag inte med om och i mina ögon har den alltid klarat sig från mjöldagg och andra trädgårdssviter. Jag har delat mina plantor genom åren och nu har jag tillräckligt många för att de skall fylla ut hösten, dock är de inte tillräckligt fylliga. Grrr. Ja ja nästa år då. :)

4 kommentarer:

Galtholmen sa...

Vad härligt med en flox som inte blir angripen av mjöldagg. Fast i år har mina klarat sig (ta i trä:)).
Ha de gott, o lycka till med förökningen.
Ulrika

Hannu på Langeland sa...

Tack Ullrika, det kan ju också vara så att den står långt inne i rabatten och att jag inte ser daggen... =D

haspet sa...

Älskar Flox, och mina har faktiskt klarat sig ganska bra från mjöldagg. Har inte så många ännu men fler lär det bli. Väldigt vackra bilder. // Peter

Susie på Stjärnarve... sa...

Höstflox är otroligt vackert, men som sagt...
Tänk att en del växter inte gör som man vill, men nästa år kommer dom säkert växt till sig och fylla hela rabatten med doftande blommor!