fredag 15 juli 2011

Lassegårdens ekologiska


I går var jag och handlade ekologiskt på Lassegårdens trädgårdar.


Strax utanför Mariestad i Karleby längs med E20 finns denna förtjusande lilla gårdsbutik med ekologiskt hemodlade grönsaker, mjöl och kött.


Tyvärr ligger Karleby inte bra till från mitt håll eftersom jag oftare åker mot Lidköping, men i går passade jag på att njuta en stund, perfekt för dig som behöver en annan paus än Mc Donalds.


Miljön mitt i Västragötaland är en gammal kulturbygd med generationer av jordbrukare som travat sten och plöjt åkrar. 


Och nu har Lassegården tagit över och förvaltar arvet, både som nytta och prydnad.


Det finns ett par besöksträdgårdar att njuta av, charligt avspända och inte tokrensade.


Och i går inleddes bondbönesäsongen om än små bönor i baljorna så är de goda.


Gångarna slås med lie och gräset härschas på ett vanligt staket, snyggt tänkt tycker jag.


I odlingarna finns blommor och grönsaker i en skön mix, precis som det ska vara.


Och ett härligt överflöd av malvor, just denna kommer jag nu i håg från tidigare år men hade faktiskt glömt bort att jag haft den förut. Nästa år...


Och nu i klarbärssäsongen blir det många goda pajer av köpta bär.


Själv kom jag hem med bondbönor, potatis och färska lammkorvar att grilla, glömde att ta med mig den rökta korven dock, grrrr... Men de som kom med var VÄLDIGT goda så tack för dem.

2 kommentarer:

cat sa...

Mmmm så mysigt, synd bara att det är så l¨ngt (för mig alltså).
Ha de gott. Catarina

Sofia sa...

Bästa stället och bästa läraren! :)