måndag 11 juli 2011

Rottneros i Värmland


I helgen så var det trädgårdsfestival på Rottneros uppe i Sunne, massor av folk och riktigt gott väder.


Jag höll föredrag och samtalade med trädgårdsmästaren Anneli om parkens framtid på scen, på kvällen var det en underbar fest i den ljusa natten, jo där uppe är det fortfarande ljust om nätterna.


Rottneros har under de 3 senaste åren utvecklats och tagit sin plats bland besöksvärda trädgårdar, dock är parken gigantisk stor och man behöver gott om tid för att uppleva den i sin helhet.


men så klart man behöver ju inte se allt och nöjer sig med att bli inspirerad av olika sommarblomskombinationer.


När tänkte du sallad och palettblad senas, det har jag aldrig gjort tidigare, snyggt ändå.


jag älskar det gamla lökhuset där man sommarförvarade tulpanlökarna i källaren förr.


Den "nyplanterade" rosenträdgården har inte vuxit så mycket de senaste åren, vintrarna har varit tuffa men den blommade fint ändå.


Och jag älskar häckarna av isop, typ norrlandslavendel. Jag vet att Värmland inte är Norrland... ;)


Många växtvandringar kan man göra genom parkens alla planteringar, just i denna kliade det lite i fingrarna på mig för att förstärka intrycket och ge rabatten en större tyngd.


Mmmm underbar med kalkstensgången under frukträden, så skulle jag också kunna göra hemma... Här på Kinnekulle äger vi ju i praktiken den vackraste kalkstenen. 


Många av parkens orginaldetaljer är kvar och urnorna framkallar ett visst begär...


Och Rottneros handlar väldigt mycket om skulpturer i parken, både klassiker och sånt man inte sett förut.


Sorgen längs ner i grangången...


Och nymfen i dammen längst ner i den sjukna trädgården...


Tyckte väldigt mycket om de vita sommarblomsrabatterna.


Och jag sällar mig till skaran som säger att det var mycket länge sedan Rottneros var så här fint som det är nu, heja heja hoppas att framtiden är med er.


Sen blev jag också lite kär i Värmland, hade enkelt haft min bopåle just här.

12 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Där har jag vart en gång för ganska många år sedan.Vackert redan då.

Kerstin sa...

Vad roligt att du blev lite kär i värmland. Det börjar jag också bli efter 10 år här. Bara man bor så man slipper granskogen.

Lena sa...

Så roligt att Du tycker om vårt Värmeland Du sköna. Ja, här är trolsk natur med gran- och barrskog och många vackra platser finns. Rottneros har alltid varit vackert. Har Du besökt Rottneros då Rhododendronen blommar? Det är att rekommendera. Hela Fryksdalen är andas kultur och konst och det är inte för inte vår Selma trivdes här.

Annelie Johansson sa...

Tack för denna gång Hannu, välkommen tillbaka till Rottneros snart igen!

Hannu på Langeland sa...

Kommer tillbaka. :)

Gunilla Arneström sa...

vilka fina foton,ja helt fantastiska! Jag kommer ihåg en del från Rottneros,där jag var på skolresa på 60-talet.Jag skulle inte ha något emot att åka till Mårbacka och Rottneros i sommar.

slottsträdgårdsmästaren sa...

Nymfen i dammen är exakt samma som finns på Waldemarsudde i Stockholm, modellen ska tydligen vara en 16 årig flicka som skulptören var förälskad i. Parken ser fin ut, hm...kanske min septemerresa i Sverige ska gå till Värmland?

Hannele på Hisingen sa...

Fint det ser ut, där har jag aldrig varit...

Yvonne sa...

Tack för ett fint utflyktstips. Värmland gränsar till Dalarna där jag bor. Passar mej utmärkt med en dagstur till Rottneros.
Hälsningar Yvonne

Anonym sa...

Angående Statyn Näckrosen, så är modellen en släkting till Helena Bergström. Kanske skul att veta om du skulle guida där någon gång

Hälsningar
Guiden från Hällekis

slottsträdgårdsmästaren sa...

Just det...det har jag också hört...om modellen.

Anonym sa...

Tur att dina kliande fingrar inte får ändra någonting i den rabatten, tycker stilen är mycket vackrare än de sönderplottrade Hannu rabatterna!