söndag 18 september 2011

en dag i september


Även om hösten närmar sig blommar det en hel del ännu och snart drar det riktiga höstfloret i gång. Fast just nu är det phloxen Lichtspiel som doftar mest.


Skogsastern känns lite stökig men kommer att vara snyggare nästa år när kantnepetorna som jag planterade i våras har växt till sig, typ väldigt blåvitt då. 


Köpte rosor som jag planterade i krukor i sommras, detta gillade jag mkt och funderar på att ha dem så nästa år med. Dock får jag nog ta upp dem ut krukorna och förvara rosorna i matkällaren över vintern. 


Äppelplockar tider är det också nu, mycket frukt i år på alla träd. 


Och under stora äppelträdet lever tidlösorna ett farligt liv, de kan ju få fallfrukt när som i knoppen! Jag gillar stora drivor av tidlösor, lite synd att jag har blandat fyllda och enkla, men ja det går jo att flytta dem med. 


Lite sommarkänsla kvar med vallmona som spontanblommar nu. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev så glad när jag såg Dina Tidlösor som har exakt samma färg som mina som också är dubbla. Jag har även enkla vita. Jag skaffade dem som ersättning för krokus då rådjuren tar dem, men visste inte då att Tidlösorna blommar på hösten! Nu har jag vant mig och kan inte vara utan dessa ljuvliga blommor då hösten är ett faktum. Synd bara när det regnar för då blir de dubbla så tunga och blir liggande ner. Älskar namnet Tidlösa. Hälsningar Lena B-N

Sommarträdgården sa...

Härligt så länge det inte ösregnar!

Anonym sa...

Verkligen snyggt med Rosenkrukorna.

Hälsningar Margareta Ros