måndag 5 september 2011

Veckan som va...

Åskvädret på Kinnekulle slog ut tele och bredband och jag blev utan i en vecka, känns underbart att vara tillbaka på nätet igen hemifrån i stället för att sitta på en parkeringsplats utanför COOP Hällekis.


Dock har det varit trevligheter ändå och i lördags var jag på Grevegården strax utanför Lidköping och jobbade med ett matevent tillsammans med Rune-Kalf Hansen och Simon Irvine och ett gäng matglada  supportrar.


Grevegården ligger på slätten strax utanför stan, och jag blir alltid lika sugen på att vistas i ett jordbrukslandskap när jag ser vidderna, jag vet att det mest blåser men ändå...


Med enkla medel hade en köksö fixats till, praktiskt med lastpallar.


Råvarorna kom från lokala grönsaksodlare i trakten


Det är en fröjd att arbeta med närproducerat och ekologiskt, svårt att gå tillbaka till ngt besprutat efter man smakat på den sötman.


Kronärtskockorna klyftade vi och stekte i olja, kryddas med salt och lite citron. Sjukt enkelt och väldigt gott!


Jag åkte på att filéa braxen, jäkla jobbigt. De fina bitarna stekte vi och serverade till en kardonsoppa, skroven kokades och köttet blandades med basilika och creme fraishe, salt och peppar och grön paprika, gott!


En sallad av tunt skuren jordärtskocka, selleriblad, olja och citron med björnbär blev också väldigt gott.


Åter igen blir jag sugen på att fixa till ett permanent utekök i trädgården, alltså inte fullt så enkelt som detta. ;)


Brödet stektes på häll i lite olja, kyddat med färsk salvia. I kastrullen kokar en kardonsoppa, jag vänjer mig aldrig vid den skumma smaken...


hela dan gick åt och kalaset började vid sex tiden


Och kl 9 var det ngt för mörkt att se vad man åt, men det gick ändå.


I brist på kaffebryggare blev det kokkaffe på grillen, en härlig känsla.


Till och med NLT tyckte att det var ngt att skriva om, härligt!


I går slappade jag mest hela dan, en liten sväng till svampskogen gav gott resultat till middagen.


Där jag också hittade ett stort bestånd av linea och några blommade faktiskt, måste komma ihåg att besöka skogen i blom nästa åt. 


Annars är det mest skön vardag som gäller nu, ska försöka vara ledig denna veckan. 

7 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ser hur trevligt ut som helst:)) För att inte tala om vad gott det ser ut! Vi (maken o jag) var och plockade kantareller i går det blev till en rejäl omelett + några burkar till frysen;) Trattkantarellerna har vi inte rensat ännu. Man känner sig så rik när burkar med torkade trattkantareller fylls och den ena burken efter den andra hamnar i frysen med gula kantareller, fårticka och blek taggsvamp:) Ha det gott/Monne

Anonym sa...

Va fint!

Man behöver inte vänja sej vid kardoonsoppa utan man ju odla kardoon bara för att dom är så vackra.

"lokala grönsaksodlare i trakten" - vilken tur att dom inte var från en annan, icke lokal trakt!

Susie på Stjärnarve... sa...

...att det såg väldans trevligt ut, man blir riktigt avundsjuk! Men kardonsoppa låter lite mysko, förstår att den inte var så god!!

cat sa...

Välkommen tillbaka i etern! Ser hur härligt ut som helst, vilken dröm att få laga mat av bara lokalt producerade råvaror i såna mängder.
Ha de gott. Catarina

Hannu på Langeland sa...

Det lokala gav en galet skön känsla kan jag lova och visst kan man odla kardon utan att äta dem, det har jag gjort i många år. Men dessa kom från Simon på Läckö, klart man lagar dem.

Elisabeth G Wahlgren sa...

Vilka härliga bilder från festen.Håller fortfarande på och smälter alla intryck från dagen och kvällen. Det var härliga möten mellan smaker, människor och miljöer. Och alla positiva kommentare som har kommit nu efteråt där de beskriver hur de kommer att minnas kvällen läänge!!
Tack för en fantastisk dag och kväll.

Lisa sa...

Näe nu blev jag ju hungrig ! Ska testa att laga till mina kronärtskockor sådär, tack för tips. Ja nu är skördetiden på max, man bara öser in kilovis i frys och jordkällare, för att inte tala om vad man frossar färskt. Härligt ! Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård