fredag 14 oktober 2011

3 kärlekar


Idag hade jag träff men en av våra bästa odlade, vi skulle kolla upp växter inför en utställning nästa vår.


Men ha ha jag kunde inte låta bli att kolla på det som var nu...


Och gillade ju denna Saxifragia fortunei 'Rubrifolia' som blommar typ nu.


En solhatt som jag tappade namnet på, underbar.


Bolttovia asteroides v. latisquama går inte att låta bli, funkar fint dessutom. 


Favorittisteln heter Berkheya purpurea och är oemotståndligt underbar hela vägen, vill ha. Dessa blommar sen för orsak, i trädgården troligen juli.


Och ljusa gentianor piggar upp, snygga att blanda med de mörkare blå Gentiana sino-ornata 'Strathmore' oemotståndlig i sällskap av mörka  blommor i släktet. :)

12 kommentarer:

Botaniska äventyr sa...

Vilka snyggingar, pust.
Tack för tipsen
Lena

Berit sa...

Ser på bilderna var du varit och kan bara hålla med dig att Jonas är superduktig och trevlig som bara den, för att inte glömma bort hans mamma:)
Jag tror den heter Boltonia inte Bolttovia ...
Ha en underbar dag/kväll!!

Herr Fryle sa...

Många fina favoriter!
Saxifragia fortunei 'Rubrifolia' står nu i full blom under körsbärsträdet och får mig att rysa av välbehag varje gång jag går förbi.

Rose Garden Malevik sa...

Hej Hannu
Vad härliga bilder,,,,,,,javisst e de härligt att det blommar för fullt fortfarande.....sedan blir det kallt å skidor :)
å missa nu inte....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul å vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Anonym sa...

Vad heter solhatten? Har flera Magnus och ett par vita, men ingen som den...vill ha, som man säger nuförtiden. Hälsat tant Ann

Livsnjutaren sa...

Verkligen fina.Hur mycket får det plats på en "vill ha" lista,haha.
Önskar dig en fortsatt trevlig helg.

Sylvia sa...

Ja du, solhatten heter antingen 'Virgin' alternativt 'Fragrant Angel'.
Kolla på min artikel om den kan vara någon av dom, jag har bilder där som är lite ljusare än din bild.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/nya-sorter-av-rod-solhatt

Herr Fryle sa...

Plantera mycket hakonegräs. Det blir så snyggt!

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Jaa, verkligen vackra! Förstår om det var svårt att koncentrera sig... :-)

/Annika

Anonym sa...

Fina alla.

Vad menar du med: Dessa blommar sen för orsak, i trädgården troligen juli.

Hannu på Langeland sa...

Lena man får stå ut! Berit jag stavar snabbt! Ja men Leif den är ju så läcker å spröd i denna kyliga tid. Ja Håkan nu börjar det att blomma igen. :) Hakone är underbart, dock inte här... Anonym dessa tistlar var väligt senförökade, irl blommar de tidigare.

Henning sa...

Jag är också inne på att Echinacean är en "Virgin". En Piet Oudolf-sort som vi satte massvis av i den nya perennparken i Skärholmen, Stockholm. Fantastisk färg, fantastisk form. Och Berkheyan, visst är den underbar! En av många lysande perenner från Drakensberg i Sydafrika. Roligt att se vad odlarna har på gång.