lördag 10 december 2011

Korvstoppardagar...


Det går ju inte å påstå att det ser gott ut på bilden, men skall man stoppa korv måste det till ett gänga tarmar med. Fast jag gillar tanken på att ta hand om alla delar av djuren som man äter, gillade de tunna skinnen bättre...


Inspirerade av korvboken var vi ett gäng vänner som sammanstrålade hemma idag och började med korvtillverkning.  Kött av bästa kvalitet och nu är ju fläskkarrén billig och annat fläskkött eftersom det går åt mkt skinkor nu... Överskottet är gigantiskt! Så vi malde 6 kg kött och 2 kg ister. 


Färsarna blandades och kryddades med vitlök, örter och chili. En stark och en mild variant, kanske ngt för finmalet i min smak men men... Man måste ju pröva innan man kommer till favoriten så att säga.


Och det blev riktigt mkt korv att dela på... En variant av salsiccia blev det, ska ju vara gott efter jul med.


Och provsmakningen lät inte vänta på sig, väldigt gott, roligt och utvecklingsbart... Och 100% kaononråvaror, inget brosk och senigt, perfa med andra ord!

12 kommentarer:

Olga T sa...

Nej första bilden gav inte mersmak men det bättrade sej:) Slutet gott, allting gott!

Vi i Villa Ville kulla sa...

Men den va inte så härlig första bilden o my good!!!!
Men sen blev det mycket bättre gud va mysigt och vilken fin tradition att göra egen korv och sen få smaksätta den efter behag!!!
Ha en mysig tredje advent!!!
Kramar Lotta

Alen Trädgård sa...

UNDERBART!!!! Ha det gott (och det ser jag ju att du har:)) /Monne

Anonym sa...

innan jag såg detta hade jag börjat gilla dig

Hannu på Langeland sa...

Mmm det var njutbart och blev så gott, jasså Anonym det va ju illa. ;)

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Nej, första bilden var inte rolig ;-) Men det ser ju bra ut i slutet. Kul att göra sina egna korvar, så man verkligen vet vad som är i, och som sagt en bra känsla att man använder så mycket som möjligt av djuret.

Grattis till konstnärsbidraget! :-)

Ha det gott!
Annika

Monica sa...

Kul julstök. Gjorde mycket förut när barnen bodde hemma och det var större familj.
Gott ser det uta att vara också.
Hönskar en fin tredje advent till dej

Susie på Stjärnarve... sa...

Åh vad mysigt! Har inte stoppat korv sen jag var barn, men hade gärna varit med nu!!

M/S Design sa...

Imponerad! dom ser läckra ut!
Gillar när det inte är en massa äckligt brosk i korvarna men tyvär är det ofta det i korvar med smak.
Mariana

Hannele på Hisingen sa...

Läckert, min dotter har gjort eget ekologiskt korv (vad har jag gjort med mina barn...)

tant Hannele på Hisingen sa...

jag menar inte att jag gjort korv av mina barn...
Pink Floyd The Wall

Unknown sa...

I must try to do.