måndag 27 maj 2013

Tokhärligt liv...


Det har varit full rulle på veckan som var, helgen tillbringade jag på Margretetorps Trädgårdsmässa.


Jag och Rune-Kalf Hansen skulle laga bjudmat igen, och det gillar vi verkligen.


Ett enkelt kök ute i sommarsolen skulle bli vårt köksbo, härlig känsla.


Och visst det är ju sparristider nu!


Grillade med goda tillbehör bjöds det på.


Min favo med broccolipesto på.


Fantastiskt vildsvin blev till sallad.


Småmackor som mellanlunch.


Med fantastiska råvaror blir det god mat, tack till er alla. 


Jag och Rune kände oss väldigt glada för tillrop och glada munnar som besökte oss, det gör vi om igen.


Från mässan åkte jag direkt upp till Stockholm och Zetas där jag träffade på Maria Andersson från Trädgårdstoppen, du missade väl inte finalen.


Och där plockade jag upp Victoria Skoglund för champagne och latte på Chelsea Flower Show.


Och visst var det Ulf Nordfjell som var resans mål, härligt och som du säkert vet vann han guld.


Jag har tyckt om alla trädgårdar han har gjort men den senaste är alltid favoriten och de klippta ekarna drabbade mitt begär hårt.


Han har en sällsam förmåga att förena hårt och mjukt till en skön romans.


Ljuvligt, rent och underbart. Nu vill jag göra om min trädgård igen, suck.


Vi tittade så klart på de andra trädgårdarna med och Christopher Bradley-Hole gjorde en underbar minimalistisk trädgård. Allt med honom är enkelt, stramt och bedårade i sin enkelhet.


Jag tog lite bilder på trädgårdarna men minns inte vem som hade gjort dem...


men charmigt ändå och jag gillar hur gången kurvar sig i fonden.


Men det är inte alla trädgårdar som jag förstår...


Både jag och Victoria förälskade oss i denna.


Det spelar ingen roll att det är tagetes, den är gjord med gott hjärta och proppad med charm, då gillar man det ändå.


För Victoria var detta första gången och då var jag tvungen att visa henne stora tältet, hon small av.


Jag med, kan inte låta bli att älska yrkesstoltheten som finns bland växtodlarna.


Oj nästan en Gunnar Kaj!


Riddarsporrar och begonior, man tar det man har.


Rosor var så klart ingen bristvara.


Och dessa var nog favoriten bland publiken.


Sagolika tulpaner frestade på begären.


Och jo vill ha alla! fantastisk presentation och härligt med många.


Och visst det är vår och säsong för Allium.


Bara för att det är England betyder det inte att det är snyggt!


Nej tack.


Och dessa övergår min trädgårdshumor.


Och beskär man verkligheten lite så blir även en tältutställning en trädgård.


Praktfulla dahlior och fin presentation. 


Jodå hyacinter är också vårblommor.


Om de inte skulle vattnas 3 gånger om dagen så skulle jag.


Man kan ju bara älska konsten att hålla dem i liv i flera hundra år, herregud så snyggt!


Det finns så mycket att uppleva och blev kär i hunden och buketten.


På kvällen hade Ulf ett föredrag på Trädgårdsmuseet som var en gammal kyrka, sen fick vi fantastisk mat gjord av underbara damer från Norrland, helt fantastiskt gott!


Men så klart att man kan uppleva mycket på stan med, i Hyde park blommade denna fina vårkombon.


Kanske inte så snyggt men en gatubild ändå.


Önskar att skäggbusken vore härdig, vill vill vill!


Sista dagen gav vi oss ut på bygden och besökte Peterhams Nurseries.


Och gissa om vi dog lite där, eller snarare blev vi ju tokkära.


Underbar miljö och fina presentationer.


Helt ljuvligt och Victoria tappade sansen, det blev för mycket och hon stålade av lycka.


Allt var fint och smakfullt gjort.


Och ja nog ville jag köpa...


Det är ju lite oemotståndligt med gamla lavade klassiker, vill.


Och även inomhus var det smakfullt, det fanns både restaurang och café.


Och visst tog vi lunch i restaurangen.


Härlig miljö, enkelt och avslappnat.


Och jag måste säga att där åt jag min godaste kanin någonsin, herregud så gott!


Allt härligt har ett slut och det bar tillbaka till Stockholm i Nyhetsmorgon på TV4 han jag med en liten snabbis. Blev väl sådär men men... man e ju som man är.


Snabbt in på förlaget och prata nya projekt, kul om de blir av.


Tyvärr var det en annan bil som gillade min på ett hastigt stopp på Hornsgatan, fan.


Självklart ingen lapp och väldigt många bucklor och repor längs västersidan, tack du!


Från Sthlm bar det av till Linköping och Live in Garden.


Det var Trädgårdsföreningen som arrangerade festen, inte så mycket folk men roligt ändå.


4 ideträdgårdar skulle byggas upp och de står där i två år, så det finns mycket tid att uppleva dem.


Eftersom det var friluftsmuseer som byggde så fick de naturligtvis en sådan prägel, men fina blev de.


Och visst att bygga i en tid av äppelblom kan ju bara vara underbart.


Och nu vet jag också vad ett trollkors är!


Gissa om det var skönt att komma hem i går kväll och att vakna här med. Förlåt för tokmånga bilder, men ni slapp de flesta. ;)








12 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilka härliga bilder (förutom dem på bilen:( ) !
Borta bra men hemma bäst, jag förstår precis :)

Bjørkvold besøkshage sa...

Det var en herlig lang reise,
takk! Tror jeg velger Petersham nurseries.

Ute -Schlau sa...

Ohhh vilken vecka du har haft .... Tagetes - jag är också förälskad i dom . dom är väldigt underskattat...Njut av dom dagar du har hemma innan du ska iväg igen ...
Kram

Mammatilltre sa...

Underbart att få resa med och uppleva via dina bilder med text. TACK Hannu!

Anonym sa...

Du; jag blir sååååå hungrig då jag ser dina maträtter.

Tänk om vi kunde ha ett engelsk klimat i de här landet, så allting blev enklare i våran trädgård

margareta

samson sa...

Hur sjutton orkar du

fy vad trist med bilen

alltid roligt att få se många bilder
ha det så bra
maggan

Hannu på Langeland sa...

Har sett och gjort mycket roligt, men visst denna våren är ett högt tempo! Nej nej inte Engelskt klimat, då kan jag ju inte åka slalom på vintern. ;)

Sökarens sa...

Härligt att få läsa om, och se alla bilder från bl.a. Chelsea Show! Trots att jag vistats långa perioder i England, har jag aldrig varit på denna "kult"plats... Men än är det inte för sent! ;-)

Och vad trevligt att du länkar till Nyhetsmorgon (där du för övrigt gjorde jättebra ifrån dig tycker jag) eftersom jag så sällan ser på TV och då hade missat dig annars :-)./Ewa

M/S Design sa...

Kul att få följa med på bildresan!!
Mariana

Fia sa...

Hade gärna sett än fler bilder! Vet inte om jag vågar mig till Chelsea, skall vara väldans mycket folk och trångt har jag hört, så då är det bra att kunna kolla era biler istället. Handlade du med någon staty eller något?

Randi sa...

Tusen Tack Hannu, skönt att få ligga här med iPaden och njuta av din resa, som jag fick avboka pga influensa. Dina bilder är som godis...jag tar en sväng till nu. Tusen tack, för att du delar med dig!

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Tack för ett fantastiskt underhållande inlägg. Kul med alla Chelseabilder. Blev ingen tur dit i år så det var härligt att se det genom din kameralins.
Jag tyckte att jag hade en stressig vecka, men den var ju ingenting mot din!
Hoppas du får njuta i trädgården lite nu!
Kram Eira