söndag 9 juni 2013

Hjälp sökes!


Oj som du kanske vet så försvann min vår i en tornado av roliga jobb på olika ställen i landet och veckan som var gick fotade jag mat med Sanna Töringe i Italien, underbart så klart men...


Det hände ju en hel del på en vecka och det växer till sig fort och jag känner att jag inte riktigt hinner med att njuta, men njuter nu så klart.


I trädgården tillåter jag mycket självsådd i gruset, det mjukar upp och gör trädgården mer livfull.


Men så klart till slut blir stolar och bänkar också otillgängliga och då blir de mer installationer. 


För att slippa att vattna krukor i hela trädgården använder jag mycket taklök på platser som ligger långt bort i solen, men krukorna måste så klart vinterförvaras för att taklöken och krukorna ska vara fina i många år, men lite trasiga tycker jag att krukor gärna få vara.


Rossäsongen inleds med bergsros i min trädgård.


Försökte hitta röda rosor till terassbordet igår, gick ju sådär... 


Samlade in många trädgårdsfrön förra året och sådde dem i gräsängarna, mellanlandade med fröna i grusgången och där sådde de sig!


Mitt nya lundprojekt har nu grönskat, men bara med sådant som ska grävas bort.


Gräsen har blitt meterhöga, hoppas jag hinner att klippa idag...


Missade brudhallonets storslagna blomning i år, några vackra enstaka finns kvar.


Men Finlands vita står i knopp och hoppas på dem.


Detta skulle bli en gräsmatta i år...


Dags för slyröjning.


Som hos många andra hade snöbären en tuff vinter, troligen mest möss som har ringbarkat dem under snön.


Även om trädgårdslivet känns lite stukat är det viktigt att inte stressa upp sig för det, sitta och njuta är lika viktigt.


men jag behöver hjälp, kanske går du/ni en trädgårdsutbildning och behöver ett extra knäck i några dagar, du/ni ska kunna fatta egna beslut och förstå vad jag håller på med. Ogräsrensning och plantering, estetiska värderingar och några kul dagar kanske det också blir. Hör av dig/er om ni känner er sugna! 


Dags att lägga solhatten åt sidan och gå in till datorn och jobba lite, snart ute igen om jag känner mig rätt! :) Berättar om Italien lite senare.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Häftigt att se vad naturen ordnar på egen hand när man är bortrest. Ser fint ut, vilt och tillåtande.
Njut nu av sommaren, ska bli kul sen att höra om Italien.

Sommarträdgården sa...

går det bra att anmäla sig här?är jättegärna med och tar ett tag!

Susie på Stjärnarve... sa...

Ibland behöver man hjälp i trädgården, så jag hoppas det är många som hör av sig!
Själva har vi just nu vår hustomte på "ytterträdgården" som så småningom ska förvandlas till en liten "park". Men innan dess ska allt sly bort - det håller han på med just nu och har lovar bli klar innan visningen den 19:e. Sen ska vi ta ner ytterligare 12 höga pinnar till tallar (har tagit bort runt 105 stycken träd hitintills) och sen ska nya vackra planteras (har planterat c:a 25 st hitintills på innertomten). Och dom ska absolut inte sättas lika tätt som dom hemska som växer där nu!!
Men det jobbet blir inte förrän till hösten och nästa vår.

Fia sa...

Hade jag fortfarande gått i skolan så hade jag absolut sökt en praktikplats hos dig och hjälpt dig att rensa. Hoppas du hittar andra! Jag skulle behöva någon jag med ;-)

Luna Ek sa...

I år var första gången jag köpte in trädgårdstjänster för vårstädning, jordförbättring, nyplantering m.m
Detta på grund av dålig rygg, sen vår och många frystorkade växter. Det var värt varenda krona. Nu kan jag njuta och ägna mig åt sådant som är roligt. Kan tillägga att det var folk i branschen jag känner och litar på sedan tidigare.

Annica sa...

Men gud vad roligt! Hade jag bott närmare hade jag anmält mig utan att gå en utbildning ;)

Anna sa...

Aaahh jag som bor i Lerum hade gärna kommit! Lite långt att pendla bara :/

Stina sa...

Hej! När är det du behöver hjälp? Jag bor i Skövde så det är inte så långt. Är trädgårdsingenjör med designinriktning utbildad på SLU Alnarp och jobbar på Öbergs plantskola i Varnhem. Är ledig torsdagar nu innan midsommar. Är det intressant, maila mig stina@norrgardenstradgardsdesign.se

Anonym sa...

en sån bra idé. Vilken möjlighet för den som vill byta sin trista dag mot en härligt miljö !

mw

Unknown sa...

Underbara bilder!

Kram Saila