tisdag 22 juli 2014

En härlig dag.


I dag har jag farit runt och jobbat lite här och där, började på Tjolöholms Slott
med att laga bjudmat i min utställning där. Lagade grill/sommarsåser med mycket
grönt och smaker, sådanna som är bra att ha med sig till stranden eller var som.
Ingen grädde eller smör, men goda oljor i härliga örter, tomat och mandel, mums.
Och de som kom lät sig smaka med god aptit, härligt när trädgård och mat förenar.
Om du missade att det i dag är nästa gång den 21/8, välkommen då med.

Nu var det et tag sedan jag var nere och jag kunde konstatera att det har vuxit och
tokblommar fortfarande, även om det också är tokvarmt.


Som i hela landet har blomningen drivits på och man kan tro att man
är en bit in i augusti, fast det är ju bara juli tack och lov. Älskar skimret
som jätteverbenorna ger och den ljusa underplanteringen.  


Perennängen som var så skir och vacker i början har vuxit
sig samman och blivit en rabatt fylld av blad och blomster.
Jag har nog bloggat om utställningen i början med men hittar den
inte just nu...


Ja tack mer solhattar vill vi ha.


Panoramabilder blir ju lite skruvade, men jag gillar rummet och de premanetna
pallkragarna de la lux. Förut var detta en öde plats som vi förvandade till ett härligt
utställningsrum, fatta att få göra en tagetes utställning där, maxat! :)

På vägen hem passerade jag Råda Säteri och hålsade på Gerben, vi kollade in 
växter till en plantering som skall göras där, oj så fint material han har 
dragit fram till mig, ska bli så kul att sätta detta projekt i verket med. 


Men just nu är det för varmt att etablera växter så vi inväntar svalare tider, men då jäklar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

skitsnyggt!!
mvh
Ai Lo

Photobymats sa...

Härligt inspirerande bilder!

Ska snart ner till Tjolöholm för att få mer inspiration.
Mvh Mats