tisdag 30 september 2014

Sweet, delicious och enkelt


Jodå visst köper jag kokböcker och i går föll valet på dessa 3, jag träffade dem alla på bokmässan och även om jag sett deras tidigare böcker har det inte blivit av.

Anna och Fanny Bergenström har jag så klart många böcker av, de gör fina produktioner med bra och trygga recept som alltid väcker matlusten i mig. Det goda enkla är inget undantag och den inehåller ett brett härligt register av mat, sött och tillbehör, dessutom goda bullar. Bilderna är som alltid vackra och fromgivningen är bedårande, det visade sig när jag läste på att det var Fanny som hade gjort formen.

Linda Lomelino med Sweet food & photography är inte bara sötsaker, utan styling och fotografering med. Just detta gillade jag väldigt mycket, att berätta om hantverket och sitt uttryck. Jag själv är inte sötorienterad och det är sällan jag bakar kakor eller tårtor, men Lindas vackra bilder väcker min lust och snart har jag hittat mina favoriter. Titta in på hennes blogg så förtstår du varför, klicka här.

Roy Fares med Delicious är också en sötbok, jag har sett hans böcker tidigare men inte köpt. Jag trodde faktiskt att han var en översatt Amerikan, hur kunde jag tro det? När jag träffade honom på en förlagsmiddag under bokmässan pratade svenska som du och jag, hm. Jag är väl helt enkelt inte fullt så Stockholmsorienterad och har missat något där. Nåväl det är en bok som fyllts med snygga bilder på höstens goda bak, härliga miljöer och många recept. Titta in på Roys blogg.

Självklart har det kommit fler böcker än så här, jag tror att det är cirka 350 stycken kokböcker som kommit ut i år. Då gäller det att synas för att märkas och om jag nu drar igång med sötsvängen som många frestar med kommer jag gå upp 10 kg på en vecka, halleluja! Men först ska jag kura i soffan och läsa dessa nyförvärv och inte bara titta på bilderna. Ha det gott i höstköken. Pst det skrivs en himla massa deckare med...




3 kommentarer:

Hannu på Langeland sa...

Do you really think i will give you my e-mail? Jag fattar så klart att ingen kommer att läsa mitt svar, kändes bara gott att göra det! :)

Sommarträdgården sa...

kul med bok och smaktips,tusen tack!
Håller på att sammanställa en receptsamling med recept jag lagat tillsammans med duktiga medarbetare under 1 årstid på Vårvik i Thn.Har använt dina julrecept på bakverk vid våra fikastunder och det blev mycket omtyckta.Tack för allt Hannu.
Kommer den ut i tryckt form skickar jag dig ett exemplar.
Carina

Anonym sa...

Har just köpt din och Sanna Töringes bok den är helt underbar jag känner mej förflyttad till det Italien som jag älskar