onsdag 27 maj 2015

Invigning av Växtrum nu på lördag


Oj oj nu närmar vi oss invigningen på lördag av 
Växtrum i Lerum, jag och Simon Irvine gör 2 trädgårdar
i Lerum som faktiskt har grävts och planterats av 
frivilliga i kommunen, det har varit kul, tröttsamt, kallt
och regnigt, men ändå mest goda hjärtan och
glada miner även om jorden mest var nässlor
och kirskål. 


Men nu är ogräsen i hållbarhetens tecken bortgrävda för
hand, om och om igen och till slut började vi med
desserten, alltså plantera.


Platsen var oövervinnelig men till till slut hittade
vi den och annexet som var den gamla
trädgårdsmästarbostaden bestämde allt, jag 
är övertygad om att trädgårdsmästaren hade
en hemlig trädgård på baksidan av sin bostad. Vi
har skapat en lättskött trädgård med generösa
ytor för umgänge utan att klippa gräs en
gång i veckan. Snart är vi klara och till slut
hittade vi snickaren för vårt största problem, pergolan.


Och så hittade vi Simon från Kusebacka, han förstod precis, sade 
ja och drog igång räddningen. Vi behövde pergolan för att
dölja ett ganska trist fasad och vad fick vi, jo ett hantverk 
som översteg alla mina förväntningar. Jag vet inte vad
det heter när man kilar in och sågar snett, men det känns
så rätt och hantverksmässigt kunnigt. Fatta att slippa
alla metalliska vinklar och spik, nu ska vi putsa
lite till i trädgården och Simon från Kusebacka med kollegor 
fixa resten med pergolan, på lördag inviger vi och sedan tar jag
snickar Simon hit för att fixa med växthus och rubbet.
Jag är tokär i hantverk! :) Välkomna till Lerum
lördag. Ja alla alla andra dagar med så klart. 

Jag vill verkligen tacka alla er som har varit mer i
projektet, ni har varit heroiska med grävning, fixa och 
rubbet, det är svårt att inte bli kär i alla glada miner. 

Inga kommentarer: