fredag 24 juli 2015

I går


I går var jag i Göteborg och hämtade växter, passade på
att titta på ett par projekt som jag har gjort. Först ut
på Råda Säteri med stora perennrabatter, de var på
gång till ny blomning, gillade den skira känslan
av en slags äng och nu blommade blåklockorna
ljut i den.


Terrassen är långsmal och den gav utrymme till till 3 rabatter
fast bara 2 jordat, låter lite konstigt men den  breda rabatten
har två olika uttryck beroende från vilket håll man tittar.


Särkilt snyggt tyckte jag blodtopparna och den mörkbladiga 
astern var tillsammans. 


Åkte sedan vidare till Lerum för att kolla upp hur Växtrum såg
ut, det har varit lite trassel med skötseln men jag kar klagat
och det hade verkligen gjorts en rejäl insats.


Men det är ändå svårt att få parkförvaltningen
att förstå hur en utställning skall skötas, just i år
har det också varit extremt blåsigt vilket har
gjort att den del växter har haft det tuffare än
vad de behöver. Men hur svårt kan det vara att kippa bort
sådant som är fult och inse att åkervinda och nässlor
är ogräs? Okej det är ingen katastrof men lite bättre
skötselstandard skulle ändå göra susen.


Kom hem med ett lass växter och då bland annat denna
ljuvliga tisteln. Crisium rivale 'Atropurpreum.


Och en lavendel som jag förälskade mig i 'Arabian Nights', härligt
nu ska jag ut och plantera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tisteltipset, den ser underbar ut, kanske något för min rabatt, den borde kunna klara av snigelangrepp.

Meta sa...

Alla kanske inte skulle ha det jobb de har Kanske en kurs inte skulle skada
Ha det gott i helgen
Meta