tisdag 29 september 2015

Gör inte som jag


I många år har det varit dags att gräva om rabatten och dela en del 
perenner som blivit allt för stora. Jag har skjutit på det allt för länge!


Och i dag skred jag till verket, det gick bra ända tills jag kom
till kransveronikorna, suck. Det gick inte att gräva upp
rotklumpen, så det blev yxa och hugga mig genom och dela
så gott det gick.


Funderade en sekund på att inte återplantera dem, men
det kommer ju inte på tal när jag ser denna bild.


Nästan hela rabatten ska upp så det blir många växter, lägger
dem på markduk så grusgången inte blir svart av jord.


På ett par timmar hand jag ganska långt eller bara 1/3del, suck.
Bra eller dåligt, skit samma veronikorna måste delas på eftersom de
annars lägger sig, bra att gräva opp löksamlingar och få spridning på 
dem och eventuella ogräsrötter åker upp med. Kunde konstatera 
att jorden var finfin, lagom fet, mjuk och följsam. I denna 
rabatten har jag inte gjort något sedan 2008 så det var dags, och
nu kommer den hålla i många år till. Alltså när jag är klar, jag måste få upp
resten i morgon och återplantera på torsdag, efter det blir det inget
mer gjort i trädgården. 


Va noga med att sortera växterna i upplaget, annars
blir det ohanterligt i nästa steg och se till att
solen inte torkar ut rötterna. Nu blir den en välförtjänt
stund i duschen innan middagsfix. Tjing. :)


2 kommentarer:

Meta sa...

Ja ha du det finns alltid nåt som borde göras. Tur att du har tagit tag i den rabatten. det blir bara värre nästa år.
Ha det gott i solen
Meta

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Oj. har Kransveronikorna sådant kompakt rotsystem. Hade jag inte en aning om. Jag har en liten hobbe av dem i min trädgård så jag behöver inte dela på dem ännu men nu vet jag vad jag har och vänta om jag väntar för länge vill säga :)