måndag 23 november 2015

Resan


Från Valencia skulle vi till Apulien, en
ganska lång omväg kändes det som. Men den 
kantades av många trevligheter med.


Hamnade först i St Tropez, oh la la.
Eller inte, stan var full av folk från
som var där och fyndade på den årliga
rean, alltså kö till alla butiker.
Men visst trevligt ändå.


Min plan var att uppleva Provence, körde
fel och hamnade på en underbar matmarknad eller
snarare kastanjefestival i någon by högt
upp i bergen, hur kul som helst.


Men jag drogs tillbaks till kusten
och övernattade i Nice.


Som visade sig vara en underbar och trevlig
stad, ja ja man vinner så länge det är trevligt.


Morgonpromenad på stranden, skumt med sanden men…





Allt ät inte äkta och har man
inte råd att bygga fungerar det fint med
att måla fasader med.


Gillade verkligen Nice på alla vis.


Var man är i världen så ser trafiken lika dan ut.


Det roliga med hund på resan är att man alltid
kan dela frukost med någon.


För mig fungerar inte söt frukost, salt
måste till och köpte skinka i butiken.


Hittade ett billigt och trevligt hotell
i Cap marin, missade Monaco! 


Men var man än är så är man ändå i fönsterluckornas land.


Målet på resan var Italien, tänkte sova i Piza och
kolla in tornet.


Men missade avfarten och hamnade i Florens.


Hittade hotell och visade Aile några klassiker.


Och det var många som ville synas med henne!


Domen måste hon ju också se, fast
hon spanade mest in andra hundar.


Och givetvis var det pasta som gällde.


Från Florens åkte jag mot Rom via Toscana, hittade
en underbar trattoria ingenstans längs vägen.


Passerade små byar längs vägen och höll tiden väl.
I Rom skulle jag träffa Sanna Töringe och köra ner till
matlagningen på palatset i Spongano.


Och vad händer när man har kört och några timmar
längs lillvägen till Rom? Jo den tar slut tvärt!
Upp i bergen och försöka hitta nya lösningar.


Kom til slut fram och vi hade jobbmöte
på en trattoria i Rom.


Vidare ner till Salento och på palatset
kollade vi upp råvaror, kök och annat.
Det blev en underbar matvecka som jag berättar
om senare. 


Efter palatskursen stannade jag kvar i Salento. Vi
träffade vänner, lagade mat och undersökte
nya recept. 


Vi han också med att skörda oliver och jag fick med
mig några liter nyskördad olivolja.


På väg mot Rom igen och lunch längs kusten.


I Rom spenderade vi ett par dagar med
promenader och njutning.


Jag gillar ju gatulivet och tar
mig gärna dit vanliga Rom tar sig.


Njuter givetvis av hus och fönsterluckor med.


Vi fortsätter att undersöka
den Italienska maten och gjorde ett
härligt besök i de Judiska kvarteren.


Vi bodde i Traveste mitt i stan, frukost på
taket och härlig utsikt.


I Rom bodde vi mitt i stan hos Paola
Rossi som driver ett B&B i sin
stora lägenhet, rekommenderas
stark om du vill bo billigt
och väldigt centralt där det händer. 
Klicka HÄR för att komma till Paolas B&B.  


Aile gillade Rom och gjorde givetvis en
Anita Ekberg i fontänen.


Det blev en härlig resa som
kantades av mat och upplevelser.


Och det kändes lite ovant att komma hem igen, man
vänjer sig lätt med värme, härliga människor och god mat

5 kommentarer:

bollebygdsbo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
bollebygdsbo sa...

bollebygdsbo23 november 2015 16:53
En härlig resa du fått göra tillsammans med Aile. <3
Jag tror allt att ni båda tyckte det var skönt att vara hemma igen. ;)

Hannu på Langeland sa...

Det var en underbar resa på många sätt, skönt att vara hemma men härligt var det borta med. :)

Louise sa...

Vilken dröm, resa med egen bil och egen hund! I varma sköna länder... hoppades att berättelsen skulle sluta med att du bestämt dig för att stanna kvar =) och bild på dig och Aile sittandes i en olivlund.

Karin sa...

Tack för att du gjort denna fina reseberättelse så att vi fått följa er! Jag hoppas att jag kan använda ditt B&B- tips i Rom någon gång framöver.