söndag 28 februari 2016

Rosor och kompost


Gårdagens ljuvliga sol har i dag grusats av låga moln och 
dimma, ingen fara med det även om lusten tog rejäl fart i går. 
Men fantasierna sätter i gång och nya projekt spirar i 
trädgårdsrymden, kom precis på en skön vy när jag var ute
med komposten. Jag väljer ut ett område som behöver 
jordförbättras och lägger all kompost där, jag får visserligen
se upp att det inte blir för stark. Men blandat material som
trädgårdsklipp, potatis, musselskal och vad det nu kan vara
berikar jorden. Hur som bakom buxbomen har det blivit
ett stort hål eftersom en del buxar dog för mig i sjukan.
Tänkte ersätta dem med ny bux men såg plötsligt 
remonterande rosor i stället, skön doft och ljuvilg
utsikt från köket. Så får det bli och jag vet vilken
ros jag vill ha även om jag just nu inte kommer på 
namnet, härdig, blomvillig och frisk blir bäst. Men visst
det är bara februari nu så det dröjer nog ett tag till...



5 kommentarer:

Vendela sa...

Problemet är att man får så många idéer i en rasande fart. Mycket fortare ön man hinner förverkliga dom.

Hannu på Langeland sa...

Exakt så är det, ligger ju inte efter sen förra året, nej då...

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Haha min man brukar bara skaka på huvudet åt mig vid denna tiden på året. Tydligen får jag en speciell "blick"när idéer efter idéer dyker upp i huvudet på mig. När han ser det så springer han inte iväg(vilket han kanske borde) utan frågar "Vart ska jag gräva?" :)

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Haha min man brukar bara skaka på huvudet åt mig vid denna tiden på året. Tydligen får jag en speciell "blick"när idéer efter idéer dyker upp i huvudet på mig. När han ser det så springer han inte iväg(vilket han kanske borde) utan frågar "Vart ska jag gräva?" :)

Hannele på Hisingen sa...

vår kallkompost har funkat tjugo år, kaffesump slänger jag också ut i rabatten :)