fredag 27 maj 2016

2 böcker som nått mitt trädgårdshjärta

Denna vår har jag varit uppslukad av två trädgårdsböcker, tummat dem, kysst dem och läst sida för sida. Detta givetvis förutom de andra böckerna jag redan har skrivit om. Jag tycker att vi i Sverige gör väldigt bra trädgårdsböcker, vare sig de är fakta eller prosa och lust. Faktaböckerna läser man oftast vid behov och de andra lever man ett mer intimt liv med, men de dom som går på sidan och ger en personlig prägel och urval ger så mycket mer. Alltså böcker som tar tag i själen och inte bara berättar hur man skall eller inte. Jag har läst bägge från pärm till pärm. Karin Berglund har jag känt i hela mitt trädgårdsliv och hon har sett alla mina lyckliga stunder och bedrövelser. André Strömqvist har jag lärt känna på senare år och det finns ett underbart släktskap mellan dessa två som berikar våra världar. Ska du köpa några böcker i vår som berikar dig mer än med exakta odlingsråd, även om det finns så är det dessa två, så berika dessa ditt liv. Och det är precis det vi behöver när vi står i myllan och inte vet vad vi gör, eller bara vill känna att vi gör rätt i det vi gör. Trädgårdslivet är så mycket mer än exakthet och precision.  Humor, glädje och sköna trädgårdshistorier fyller upp vår mylla och min potatis har grott.   
  



3 kommentarer:

Vendela sa...

Då blir det väl en tur till årets Växtrum i Lerum där de båda kreerar. Premiär imorn tror jag minsann.

Hon som talar med blommor sa...

Jättefina böcker, jag läser dem båda nu, och de ger härliga känslor och goda tankar!

Halmhatt och mamelucker sa...

Karin Berglunds bok måste jag nog införskaffa.
Lyssnade på hennes flera år gamla Sommarprogram som jag laddat ner
flera gånger under en bilresa till Skåne tur och retur för att inte gå miste om något. Så vackert program. En lisa för själen.
Annika