tisdag 4 april 2017

Mata jorden med äpplen av guld


Alla trädgårdsmänniskor gör det bästa för jorden, alltså trädgårdsjorden. Men varje 
gång jag är på återvinningscentralen ser jag fullastade släpkärror med trädgårdsris 
som dumpas i den kommunala komposten. Det är i och för sig inget fel på det, men 
jag tycker nog att det känns som en omväg till god jord i trädgården eftersom de 
tomma släpkärrorna sedan åker och köper säckjord att dressa med. Köpejorden
innehåller torv och den torkar fort när det är varmt.


För något år sedan köpte jag en dyrare kompostkvarn som klarar det mesta 
förutom vintersega irisblad. I helgen beskars mina äpplen och gången låg
full av grenar och ris, nu har jag på några timmar kört allt i kvarnen tillsammans 
med fjolårsstjälkar och annat bös. 


Av riset blir den lite näring och en härlig mull, microlivet älskar det med och min 
jord blir bättre för vart år som går,


Det flisade är gult i början med yttorkar fort till brunt som knappast syns och
om några dagar spirar det mesta i trädgården och då döljs komposteringen 
under dem. Självklart skulle jag kunna lägga fliset i komposten med, men 
jag har ingen kompoststation. I min trädgård blir det stora volymer och genom
att direktkompostera sparar jag mycket tid och arbete och får fin jord ändå, kom 
i håg att lägga tunna lager i trädgården så det inte brinner när det förmultnar. 
Äppelbeskärningen räckte till hela lunden och nästa år får en annan rabatt del av 
överskottet. 

8 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Kan hålla med dig till viss del Hannu men många trädgårdsägare (typ vanlig villaträdgård i område) har väldigt små trädgårdar och har ingen plats för kompostbehållare :( kan förstå om dessa människor måste bli av med allt ris någonstans då. Allt behöver alltså inte vara svart eller vitt ;) Bra att du har kommit på ett bra sätt som fungerar för dig :) Ha det gott/Monne

Hannu på Langeland sa...

Ja men just i en villaträdgård blir det det bästa att flisa ner det och låta det gå tillbaks till jorden, framför allt i en liten trädgård. ;)

Veronica sa...

Jag håller med dig full ut!
Mitt problem är att jag inte har tillräckligt med material att flisa för att fylla allt jag önskar.
I år räckte det bara till några gångar och det fick bli kompost från egen uppblandat med köpt gödsel på rabatterna.

Veronica

Katarinah sa...

Håller med. Snyggt blir det också att täcka jorden. Naken jord ser, tja, så naken ut.
Jag hämtar kasserat hö från ridskolan och hela trädgården ser ut som en julkrubba.

Hannele på Hisingen sa...

hämtade lite tång från stranden

Trädgårdsvägen sa...

Hej Hannu

Jag har funderat på en kompostkvarn länge men inte kommit till skott. Du verkar nöjd med din, vad skall man tänka på när man köper och hur stor investering bör man göra för att den skall vara tillräckligt bra. Tacksam för tips! Trevlig helg! /Charlotte

manar sa...

الدرة
تنظيف بالبخار فى عجمان
شركة نظافة فى عجمان
شركة تنظيف فى عجمان

Anonymous sa...

Hej, här är en person jag vet att du faktiskt kan ha en privat session och få din civilstånd löst inom ett ögonblick, den personen är den ständigt medkännande doktorn Egwali, en trollformell som har använt sin magiska trollformel för att hjälpa till att förändra livet för så många jag känner idag. Du bara heter det, är det en kärleksformulering, yrkesverksamhet, sjukdomar av olika slag, vad som än är fallet, han har rätt i tid för att ta hand om dig och ge dig sinnesro precis som han gjorde för mitt. Du kan kontakta honom via WhatsApp / Viber + 2348122948392
Mail: dregwalispellbinder@gmail.com Ha en privat session med honom och var glad. Lycka till!!