tisdag 14 november 2017

Langeland


Som du säkert redan vet är jag på gång med att flytta till Danmark
och jag hamnar på en ö i söder som heter Langeland.
Jag flyttar inte för att jag söker något bättre än det jag
redan har, alltså jag kommer aldrig att bo så härligt som
jag nu gör, men jag känner ändå ett stort behov av förändring. 
Gården är byggd i senare delen av 1800-talet och ladugården till höger 
brann ner någon gång i början av 1900-talet. Det måste givetvis
varit hemskt men ganska skönt att slippa den nu.


Att det blir Langeland är bara en slump, först tittade jag
på hus i trakten men det kändes meningslöst att flytta nära.
Funderade ett tag på trekterna kring Åre för slalomens skull
men backade för sommarmyggen. Österlen hade varit
naturligt men där bor ju redan alla och förändringen
skulle bli minimal. Jag tror att jag behöver en helt
ny plats som jag inte har någon relation till och att 
utifrån det skapa ett nytt liv, så valet föll på Danmark.


Jag googlade på hus i hela landet och plötsligt såg
jag taket och blev omedelbart tokkär! Gillar givetvis
gårdsbilden med sin tomhet, förut tyckte jag att det
kändes stort och ödsligt men i går var jag där och då
kändes gården liten, märkligt så fort man vänjer sig.


Det finns givetvis lite trädgård runt huset men det
är huset som är dragningen, ja klimatet med
som jag inte just nu har koll på men oj så mycket
mildare det kommer att bli.


Den mer privata delen på baksidan är en slags park, det är
visserligen ingenting som jag längtar efter men nu känns
det ändå roligt och spännande att ta tag i den och utveckla 
den, jag kan ju inte bara ha gräsmatta.


Tack och lov finns det uppvuxna träd så jag behöver
"bara" skapa en slags rumslighet för att slippa det
ödsliga med gräsmattan. Tillföra stukturer och
öppna upp mot väster så jag får in kvällsljuset, när 
jag var där i sommras höll jag på att tacka nej till huset för
baksidans skull. Den kändes bara deppig tills jag
insåg att det var ljuset som saknandes, det blir att fälla träd i vinter.
Visserligen blir det blåsigare men det finns ingen mening att flytta 
till havets vita ljus och inte se det. Jag kommer givetvis bara
fälla träd i ytterkanten som har självsått sig, alltså vuxet sly.


Jag kommer att utgå från det som finns och mejsla mig fram
till en miljö som jag kommer att gilla. Alltså jag har ännu i livet 
inte gjort en park så det känns spännande på alla vis.


Den yta som intreserar mig allra mest är en stor gräsmatta
på framsidan, jag ser stora perenna ängar, sommarblommor och 
väldigt mycket grönsaksodling. Villken form det kommer att ta 
vet jag inte nu men gissar på en nyskapar anda vad det nu betyder.


Jag vill också bo i ett jordbrukslandskap och det
har jag längtat efter länge, variation av grödor och
himmel ända till horisonten.  Aile verkar gilla det med.
 

Från tomten går jag rakt ut mot sydväst för att komma
till havet som ligger bakom popplarna till höger. I år
odades det pumpor på fältet men något måste gått
fel eftersom det mesta ligger kvar.


Det syns knappast på den förra bilden med det
går ett litet krön på åkern som skymmer havsutsikten från
huset, men väl där uppe så har jag härligheten i min famn.


Och det är verkligen havet som lockar mig, detta kunde jag visserligen
också få på Österlen men till ett mycket högre pris. Från där jag bor är
det kanske 500 meter till havet i väster och några kilometer till 
morgonsol i öster, det kommer bli härliga promenader med Aile åt alla håll.


Och det kommer garanterat bli mycket bad på alla stränder som
omger Langeland och detta är min närmsta brygga i Ristinge som jag nu
känner till.


Det finns mycket att berätta om Langeland men jag måste upptäcka det först, när
jag väl är där kommer det fler rapporter om livet och trädgården. I huset behöver jag
inte göra så mycket förutom att bygga om köket så jag kan fortsätta med mathelger.
Alltså jag hamnar inte längre bort än två timmar med bil från Malmö och kanske gör
jag långweekend med mat och turista med vandringar och bad. Första flytten går nu på lördag
och jag har ännu inte börjat packa, blir nog några sena kvällar i veckan.




22 kommentarer:

Ann Beutler sa...

Önskar dig all lycka till. Det ska bli mycket spännande att följa din förvandling av ditt nya boende!

Rosita sa...

Härligt. Lycka till och var rädd om det stora fina apträdet. Gillar dessa skarpt.
Spännande resa detta eller hur?

Sylvia Svensson sa...

Underbart, Hannu! Lycka till med ditt danska liv! Ser att du t o m har ett apträd, så det låter ju som klimatet verkligen är mild!

Hélena Parmér sa...

Du gör det som jag ibland tänker och drömmer om! En nystart någonstans där allt det jag saknar här finns :-) Det ska bli underbart att få följa ditt äventyr.

Ha det bäst!

Cia sa...

Så underbart det ser ut.Ska bli kul att följa utvecklingen.Till och med kanske få se den live.Lycka till !

Mia Halvarsson sa...

Vilken fantastisk resa du är på...jag kan bara le och önska dig all lycka till med allt...som för övrigt kommer att bli helt underbart bra, det känner jag i hjärtat

Anja Praesto sa...

Modigt och äventyrligt att släppa det trygga och invanda. Ge sig ut på okänd mark. Testa nya vindar. Nytt neighbourhood. Vilken styrka och livslust! Grattis till detta steg och hoppas det blir mathelger snart! Kram

Karin sa...

Önskar dig all lycka. Det kommer bli kanon där. Vilket underbart ställe du fått tag på.

Unknown sa...

Varmaste lyckönskningar/ till lykke med ditt nya liv

Susie på Stjärnarve sa...

Så härligt att du har hittat ditt nya eldorado! Det är helt klart att man måste få göra något nytt med sitt liv ibland, man kan ju inte bara fortsätta hela livet på samma fläck. Och det gäller att göra det innan man är "för gammal"! Men du, gårdsplanen på framsidan ser inte ett dugg "liten" ut.....
KRAM och LYCKA TILL
Susie

Hasse Wester sa...

Det är bara att gratulera Hannu! Din nya plats ser helt fantastisk ut och jag är övertygad att du och Aile kommer att trivas utmärkt! Vilka möjligheter att skapa en vacker trädgård/park! Lycka till!

Unknown sa...

Du är så otroligt modig och fantastiskt levande, världens bästa Hannu ❤️ Bara därför är jag bara lite lite sur för det där med myggen i Åre
Kram

Hannele på Hisingen sa...

Lycka till från en annan öbo! ❤️

Henrik sa...

Langeland er et skønt og mild område i Danmark.
Stort tillykke...jeg er sikker på du får noget fantastisk ud af stedet.
Glæder mig til at følge med...og stoooort velkommen til denne del af verden.
Vh Henrik

Odensvi gård sa...

Vilket fantastiskt hus och jordbrukslandskapet runtom får mitt hjärta att slå. Att våga förändring och börja om är en spännande möjlighet som finns där ibland. Jag tror att det handlar om att lyssna noga till sig själv. När processen startat går den inte att censurera, en tanke är sådd. Jag kommer med glädje att fortsätta följa dig och ditt nya liv.Lycka till med flytten till att börja med...

Minna sa...

Nice to see you new house and garden. You have just like "clean table" to start, lots of green grass😊

Siv Einerud sa...

Lycka till! Låter verkligen som en spännande utmaning. Om någon kan klara det, så är det du!!! :-) Siv

Anonym sa...

Jisses så spännande. Så stort det ser ut det blir kanske B&B? Kommer gärna på kurs och övernattar ���� Britt-Inger ö-o

Trädgårdsvägen sa...

Så spännande, hoppas att du rapporterar om utvecklingen. Det skulle vara roligt att följa.

Stort lycka till! /Charlotte

Anonym sa...

Lycka till med ditt nya liv.
Det kommer att bli stor skillnad för dig att få ett mildare klimat för alla dina växter du planerar för.
Havet alldeles bredvid kommer du att få mer glädje av än du kanske tror idag.
Bor själv bredvid havet så jag vet.
Ser fram emot att få följa dig på denna resa genom denna bloggen.
Och som vissa andra sagt tidigare, var rädd om apträdet.
Det måste vara gammalt i o med att det är så stort.

Hälsningar
Britt

Anonym sa...

Hej och grattis till nya boendet. Ser fint ut.
Peter kommer ju från Saksköping och hans kusin bor på Langeland så där har vi varit ett antal gånger
Kram Johan

Betty sa...

Äntligen, som jag väntat och hoppats att du skulle hitta ett "nytt" hem. Nu väntar jag på nästa inlägg. Du har redan så fint beskrivit omgivningar och gården men hoppas att det kommer mer. Stort lycka till.