fredag 26 januari 2018

Delad snödroppsglädje


I mitt trädgårdsliv är det ändå det första och det sista som är det bästa, visst jag gillar allt som händer där emellan med men ingenting är så stort och berikande som blommor i vinterns brytningstider.


I veckor har jag letat snödroppar i gräsmattan men inte hitta några och jo jag har varit besviken på detta, gamla trädgårdar brukar ju vara fyllda med snödroppar. Jag vet inte varför men en teori kan vara att gräsklipparsäsongen börjar tidigt och att dropparna inte har kunnat etablera sig i mattan.


Men då plötsligt skjuter de upp som raketer ur jorden i trädgårdens utmarker, där är jorden berikad med bladkompost och annat avfall som fastnar i snåren. Jag har kommit till en lerjord villket jag alltid har sagt att jag aldrig ska bo i, men nu gör jag det och får lära om på nytt. Hur som helst gör jag som på Kinnekulle där jag alltid flyttade snödroppar när de spirade, helst ska man göra det när de börjar vissna men hallå då har man ju fullt upp med annat.


Så nu gräver jag upp tuvorna och är de stora delar jag dem, helst skulle jag vilja sätta dem en och en med det plågar dropparna allt för mycket just nu, jag vill ju ha blomningen med. Skulle jag göra det senare hade jag absolut delat dem en och en. Men det blir trevligt med tuvor med och självklart planterar jag dem där jag rör mig i den tidiga våren som vid köksdörren till trädgården. Dock kunde jag inte gräva ner så många där just nu eftersom det verkar vara en hel del på gång där.

 

Men jag har en fantastisk entré till trädgården, jag älskar detta rum och det var nästan befriat från snödroppar, perfekt. Jag tror jag ska göra om rummet och plantera en rundel av buxbom under körsbärsträdet och fylla det med vårlig längtan. Men då tänker jag göra sticklingar eftersom det inte verkar finnas några tendenser till sjuk buxbom just här.


Dock är jorden inte fullt så myllig här men det kommer jag jobba med så jag tänker att de kommer gilla detta med, tuvorna blir ju lite ruffsiga när man delar dem men det syns inte nästa vår.


Eftersom jag hämtar snödropparna i trädgårdens ytterkanter är de givetvis fyllda med ogräs som kirskål och sorgligt nog parkslide som ska bli min stora kamp detta år, jag plockar bort så mycket rötter som det går och det lilla som eventuellt blir kvar rycker jag lätt i vår och då blir de inga problem.


Men kom ihåg att vara rädd om dig i den tidiga våren om du fixar med snödroppar, kroppen är ännu inte i full fart och den klarar max en skottkärra snödroppar om dagen.
Ledsamt nog hittar jag inte min bateriladdare till den riktiga kameran, så just nu är det bara mobilbilder som gäller. Men snart hittar jag den väl. Kram från snödroppsvåren.

5 kommentarer:

Seija sa...

Älskade vän, lyckan är hos dig och hos mig. Jag åkte längskidor på skarsnö. Som våråkning längs en fjällsluttning. Snö som snö!

Helens trädgård sa...

Vilken rikedom med alla dessa vackra Snödroppar.
Du möter en spännande vår i din nya trädgård.

Drömgården sa...

Men oj! Underbart att ni har snödroppar redan!! Vi får dem först i april typ :D
/Kitty

M/S Design sa...

Oj!! vilken lycka att ha en hel skottkärra med snödroppar att plantera ut!!
Mariana

Susie på Stjärnarve... sa...

Tack för att du delar med dig med bilder på mycket tidiga snödroppar! Här har dom inte visat sig alls ännu tyvärr.
Sen log jag lite för mig själv när du skrev att du hade fått en trädgård med lerjord när du flyttade. Själv gjorde jag tvärtom, flyttade från en gammal sjöbotten i Älsvjö till lätt och sandig jord på Gotland. Nu efter 15 år så kan jag säga att det jag klagade över i Älvsjö, det skulle jag gärna velat haft lite av här. För fy 17 vad ogräs det växer i den här lätta jorden. Man kan rensa ena veckan, näsgta vecka är det precis lika mycket igen. Usch! Fat å andra sidan så växer ALLT enormt bra och fort här!!
KRAM
Susie