lördag 17 februari 2018

Vårbruk blir lite i taget här på Langeland


Jag tror faktiskt att vintern är över, vi har haft någon millimeter med snö och minusgrader, idag
var det varmt i luften och jag tyckte det var dags att fortsätta med mitt projekt med snödroppar i entré trädgården.


Detta är ett av trädgårdens viktigaste rum och den väg som jag går in i trädgården, planritningen som jag hitade var gräsmattan ritad som en cirkel och det tycker jag blir fint i detta rum. Bit för bit gräver jag upp gräsmattan och formar den.


Och snödroppar är ingen bristvara i trädgårdens ytterkanter, så jag tar med mig några varje vända.


Jag har dessutom hittat en stor hög med halvmulten lövkompost i ytterkanten, det är lycka att fylla skottkärran med kompost och snödroppar.


Förr var gräsmattan täckt av vintergäck och snödroppar men de försvann när det gjordes en plöjning, då hamade lökar och knölar för djupt ner. Men jag kan se att det finns återetablering så om ett antal år är det blommigt igen.


Men så här tidigt på våren gräver jag bara lite i taget, kroppen är ovan och snö har jag ju inte heller skottat för att hålla ångan uppe.


Och jag tycker att det är roligt om den bit som jag har grävt upp blir fin direkt, lövkoposten kommer maskar och annat liv tacka mig för. Självklart berikar jag snödropparna med vintergäck och krokus från ytterkanterna med. Alltså jag älskar mina ytterkanter.


Entrén ligger i rummet bakom idegranarna och jag tänker att det blir en snödoppspromenad ända fram till magnolian som har snödroppar under sig, om jag hinner detta i år vet jag inte men det finns att gräva. Jorden verkar vara sandblandad lera och det har jag ingen erfarenhet av, men allt som multnar kommer att berika myllan. Min avsikt är inte att göra om trädgården, bara berika den med mig själv och sådan som jag tycker om.


Och leran sätter sig under stövlarna kan jag lova, så numera avslutas en trädgårdsdag med Aile och promenad till badviken där jag sköljer stövlarna rena. Ha det gott och mitt vackraste nya ord är forår.
 

5 kommentarer:

Unknown sa...

Tydeligvis ingen tele i jorden din.... 👍

Renate Albrecht sa...

Härligt att läser om dina planer med en snödroppsentré och rund gräsmatta.Jag är lite,men bara lite avonsjuk.Här ligger snön kvar,men snart kommer väl mina krokusar och vintergäck och alla de andra lökväxter upp från vinteride.Nu tar jag sportlov i Skåne.
Renate

Drömgården sa...

Tänk att ni kan jobba i trädgården redan där nere! Det är svårt att förstå för oss som har mängder av snö ännu! :)

Underbar trädgårdspromenad blir det med alla snödroppar, pärlhyacinter och allt vad du hade där. Ser framemot att se fortsättningen.

/Kitty
Österbotten zon 4, Finland

M/S Design sa...

Kommer bli fint med tydlig cirkel!!
Vi är nog en månad efter för här ligger snön...

Allison Howarts sa...

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: prophetokona@gmail.com eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make