söndag 11 mars 2018

Söndagar på Langeland


Söndagspromenaderna med Aile brukar bli mer äventyrliga än de andra dagarna, det
beror mest på att jag vill upptäcka ön och dess stränder.


Och det är vi inte ensamna om nu, fiskesäsongen har smygstartat och till påsk är den i full gång och pågår tills vattnet blir för varmt i vattnet, det sägs att det är rikt fiskevatten kring ön och jag kanske borde börja med sporfiske.





Till min glädje hittade jag idag tillbaks till min älsklingsstrand, jag var där någon gång när jag flyttade ner men har inte hittat tillbaks förän nu, det är österläge och jag tänker att många av sommarens gryningspromenader med sköna bad blir där.


Den verkar vara ganska öde och det finns inga stora vägar dit, en liten grusväg till sommarstugan och inget mer. Tänk att dricka sitt frukostkaffe där bryggt i stugan.


Det var också den stranden som tog emot vintern i slutet av februari, ännu låg där hårt packad snö som gick och gå på, visserligen tångbestänkt men ändå.


Men idag är vintern över, det skulle bli upp emot +10° men vi kom inte till varmare än +7°, men det gjorde gott för sösmältningen och vårkänslan.


Jag  hittade drivor av snödroppar utanför en trädgård och de flesta var fyllda, jag fick inte med mig några snödroppar från Kinnekulle så begäret bankade på rejält.


Men jag hade ingen spade i bilen, alltså så här års åker man ingenstans utan spade.


Självklart skulle jag inte drömma om att palla snödroppar från någons trädgård men dena var övergiven för längesedan.

Och då kan jag inte låta bli att gå in och kolla upp läget, altså övergivet ett stenkast från österhavet.


Nu har förfallet gått för långt men jag tycker alltid det är tragiskt med övergivna hus.
 

Det var också roligt att gå runt i trädgården, ganska mycket barr och körsbästän.  Men jag ska absolut följa upp trädgården under säsongen och se vad som kan finnas.


Helt klart är det blåsigare på östra sidan när det är vinter och mot norr var det helt tätt, tur att jag bor på sydvästra sidan.


Självklart kikar jag in genom öppna dörrar och där stod körsbärskrukorna.


Tragiskt och ledsamt, men också lite otäckt att kika in i andras övergivna liv.


Den här ladagn var däremot inte övergiven och jag älskar korsvirket och färgsättningen med.    


Söndagar är också loppmarknadsdagar och detta mejeri är fyllt till bristningsgränsen, förra gången jag var där hittade jag en fantastisk hylla till stora fat och det har jag gott om. Men jag betalade endast 300:- för dena antika raritet.


Det är bara öpper varannan söndag så det gäller att ha koll på sina dagar.


Idag blev det snålt med fynd och jag kom hem med en Kellogsburk i orostad plåt, men den var gul och jag gillar gula detaljer i köket. På hemvägen köpte jag mjölk och sådant och gjorde dagens bästa fynd, ramslök i kruka för 20:- st, jag kommer inte ihåg nu men tror att jag i STHLM har betalt ca 30:- för typ 7 blad.  Ikväll blir det ramslökspesto garanterat.


Jag tror inte att ramslök trivs i lerjord även om den är kalkrik, men i min trädgårds utkant är det mycket lövkompostberikar lerjord och där ska jag plantera dem. Utan ramslök kan jag nog inte leva, jag vet att den sprider sig kraftigt men Kinnekulle har satt sin lök i mig.


Det märks också att det är lerjord för där jag går mycket tar det tid för smältsnön att sjunka undan även om det är mycket sand i leran, men det blir vackra speglingar med. Jag har mycket nytt att lära men älskar ändå mitt nya liv även om det inte var något fel på det gammla. Jag har bara bytt adress och allt annat är som vanligt. Ha en fin söndagskväll Hannu



4 kommentarer:

Jos sa...

Kære Hannu .... dejlige søndags fortælling .... lige indtil jeg kom til afsnittet om loppemarkede ���� ... da blev jeg helt dårlig ... har du nu købt ALT det jeg skulle finde på loppemarkedet �������� vi må vist planlægge næste tur sammen .. mest fordi jeg syntes det er hyggeligt at gøre den slags ting sammen ... ����
Skønt at du fandt din strand igen ... ��
Kh Joe-Ann

Ann Beulter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Isas Trädgård sa...

Åhh vilket härligt inlägg Hannu !!
Visst är det sorgligt med övergivna hus som bara står och förfaller. Det sätter igång fantasin vad som hände när det bott människor där som verkligen brydde sig om sin trädgård och planterade körsbärsträd mm.
Det är inspirerande att läsa om ditt nya liv. Det krävs mod att bryta upp och börja om på en ny plats som du gjort. Det skall bli spännande att följa din nya trädgård !
Allt gott !

Allison Howarts sa...

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: prophetokona@gmail.com eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make