tisdag 17 april 2018

Rekordsnabb vår




Oj nu går det undan, detta var jag inte beredd på. Stjärnmagnolian
öppnar sig plötsligt, alltså för tre dagar sedan var det fortfarande
iskalla vindar från öster, nu +20° och vindstilla. Den danska
våren överraskar mig verkligen och snart är det väl sommar.


Från Kinnekulle är jag van vid långa kalla utdragna vårar, men
här kutar det på och azalean som jag i många år har krukodlat har
snart blommat över. Jag har krukodlat den eftersom jorden 
på Kinnekulle var för kalkrik, men kanske ska jag våga plantera
den här eftersom det redan fins rhododendron i trädgården. Men å andra
sidan är den väldigt snygg i kruka och vinterfrosten är väl det sista jag
behöver oroa mig för numera.  


Det är skoj att följa trädgården och se vad som dyker upp, hyacinter
är helt klart vårblommor i Danmark, man ser den i alla trädgårdar. 


Narcisser är det också gott om och dem får jag satsa på, tulpaner
ser jag knappast häromkring. Just detta partiet är jag mycket förtjust i
med barr och körsbärskornell. Visseligen lite kyrkogårdsstämning
men vackert ändå och det är i den bortre delen av trädgården och 
jag tycker dramatiken passar fint där.


Jag berikar kyrkogårdsstämningen med storblommiga vitsippor 'Leeds Varitey'
och funderar på storrams och några former av bräken som sommargrönska. 
Vita fingerborgsblommor och aklejor skulle också funka fint där.


 Jag har tidigt bestämt mig för att inte ta bort buskar och träd
även om de inte hör till mina favoriter. Trädgården är ju ändå
planerad av det Danska Haveselskabet och då måste det
ju varit någon som har tänkt på helheten.


Detta betyder att jag endast tillför sådant som jag vill leva med i min 
trädgård, första vårprojektet är en vårplantering som ska bli en slags lund. 
Det ser inte mycket ut nu men vänta bara. 


Jag berikar "lunden" med sådant som jag hittar i utkanten och
som sagt narcisser var det gott om. 

  

Jag har också hittat nunneört i utkanten och de hör till mina
favoriter, de ger så mycket och försvinner fort när de är
klara. Det finns både vita och röda som ska uppmuntras.
 

Lunden blir ett slags replikat av den jag hade på Kinnekulle, dock
mycket mindre och vårtandrot kan jag inte vara utan. De växer på 
fort och precis som nunneört vissnar de bort när de är klara. 


Jag testar om det går med kungsängsliljor, jag tycker
mig inte ha sett några i markerna så de kanske inte vill
vara här, vi får se.  


Det trista med den snabba våren och vintern som kom i mars var
att snödropparnas blommor frös sönder. Och enligt mig är det starka färger 
det enda som funkar med överblommande snödroppar, blått och vitt blir 
dystert bland vissnande blad. Men visst det är en smaksak.


Hur som helst går det fort nu och tvätten torkar rekordfort den med. 



9 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Åhhh...tack för bilderna och texten med, för den delen :) Jag får liksom vårhjärtklappning på ett skönt sätt...det är gott att få njuta av din vår där nere, nu när det fortfarande ligger massor med snö här. Och apropå massor, så rasade det snömassor från taket igår, så nu ligger rabatterna vid framsidan under en dryg meter snö.... Men nätterna har blivit milda så det finns hopp även här. :)

Ingrid sa...

Tack för bilderna det ger hopp om vår även här uppe i norr.

Anonym sa...

Detta året går nog till historien vad gäller snabbhet mellan snöfall och 20 graders värme.
Allt kommer på en gång, tyvärr.
Måste vara spännande att uppleva detta att inte veta vad som poppar upp i trädgården.
Det är jätteroligt att följa din nya trädgård och se vad som finns och vad du hittar på med den.

Ha de gott
Hälsningar Britt

Anonym sa...

Så roligt att se bilderna från din nya trädgård. Roligt att få följa dej på din nya fina plats.

Unknown sa...

Hannu. Det kan være at rådyrene spiser opp tulipanene på øya.

Hon som talar med blommor sa...

Lät fint med fingerborgsblommor på platsen du nämnde.

Det är så roligt att följa din nya trädgård :-)
Köpte förresten din senaste bok, Hannus jordiga.
Boken blev definitivt en frisk fläkt i köket efter
vinterns mat. Jättefina recept som definitivt väcker
både aptit och lusten att laga mat. Tack!

Carolin

Bettys beundran sa...

Vad underbart det som du nu får uppleva - att gå på upptäcktsfärd i din egen trädgård, denna första vår. Ja, i Danmark gillar man Hyacinter, inte bara till jul som vi.

Jessica Tremblay sa...

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska arbete, email: drogunduspellcaster@gmail.com jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakt med mig och jag gav alla de föremål som han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Pengar stava / lycka till stavning
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Skyddsspel
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. viktminskning stavning
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
11. Graviditetsstavning

Camila360 sa...

Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
(1) OM DU VILL DIN EX-BACK
(2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
(3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
(4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
(5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
(6) du vill vara rik
(7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
(8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
(9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
(10) DU BEHÖVER EN JOBB
ogagakunta@gmail.com