lördag 8 september 2018

Nej jag har inte svikit Sverige


När jag var på Den stora trädgårdsfesten på Sofiero fick jag höra några gånger av besökare att de tyckte det var tråkigt att jag hade lämnat och svikit Sverige, va? Jag som hela tiden har hävdat att jag har tagit med er alla och gjort Sverige lite bredare. Att jag nu står på dansk jord gör ingen skillnad i det jag arbetar med, jag skriver böcker för svenska förlag, artiklar för svenska redaktioner, gör trädgårdsutställningar på svensk jord och håller föredrag för svenska föreningar och mässor, allt jag gör har en svensk anknytning. Självklart kommer jag arbeta i Danmark med så småningom, men det är i Sverige som jag verkar mest. Jag ser faktiskt ingen skillnad förutom att jag har en ny adress på Langeland som dessutom är 2 timmar närmare Skåne än Kinnekulle var om man kör bil. I min värld är flytten positiv, jag får göra en ny trädgård och lära mig ett nytt språk. Jag har blivit mycket väl mottagen och känner nästan alla i området där jag bor. Just nu känner jag samma glädjerus i trädgården som jag gjorde när jag började gräva för 30 år sedan, det trodde jag aldrig skulle hända igen. Och även om jag älskade Kinnekulle och har varit tillbaks behövde jag en förändring, jag kunde hamnat långt upp i norr, men hamnade istället nära i söder. Så småningom blir det öppen trädgård och mathelger precis som på Kinnekulle. Jag tycker att flytten var ett klokt val och eftersom jag kände mig less på livet/trädgården förut är jag inte säker på att jag skulle fortsätta med det jag håller på med om jag hade stannat kvar. Det var en slump att jag hamnade här på vackra Langeland, jag visste faktiskt inte att det fanns. Men nu med ny energi, glädje och nytt trädgårdsprojekt känner jag mig tillräckligt stark för att göra en trädgård till, och precis detta var det som jag behövde. Vi ses Hannu

11 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Du är en riktigt inspiratör och förebild som startar om på en ny plats med en ny trädgård och ett nytt språk och som dessutom låter oss få följa med dig både på facebook, i artiklar och på bloggen i ditt nya liv. All lycka önskar jag dig!!

Unknown sa...

Min egen erfarenhet (för ett antal år sen) med danska som nytt språk var att jag inte kunde uttrycka allt direkt utan tvingades känna istället. Varvid jag gick in i kroppen och kände upplevelser utan att förklara dem. Det var på sätt och vis befriande

dick sa...

al lykke

Kerstin Resar sa...

Tack vare dig Hannu kommer jag precis hem från en tur runt Kinnekulle och Hällkis säteri. Ja det är vackert och vi njöt av allt vi såg. Kände inte till mycket innan jag fick nöjet att följa dig på facebook. Har själv flyttat många gånger och man kan bara ångra det man inte har gjort. Forsätter att följa dig på facebook och är imponerad av hur du lever ditt liv. Lycka till!

dick sa...

jag är själv förstjust i iden med den nordiska samhörigheten och tycker att vi ska odla den mer och mer, så du är själv som ett levande förenande, den här känslan av samhörighet växte fram tidigt ur språket och läsning, älskar den finlandssvenska melodin, har läst mycket på norsk och varit mycket i danmark, det isländska ligger också nära, min bildbyrå då Naturbild och IMS ägdes av unga islänningar och vi delade lokal många år och var arbetskamrater, islänningarna ville lära oss hur man pratar, tänk dig, så tänkte jag också under balkakrisen om "skulle det här kunna hända i norden", och om vi odlar små och stora hat vem vet, men om vi odlar samhörigheten som finns kan det bli något starkt positivt och den är så natulig . .

Ingrid sa...

Du gjorde helt rätt som började om i en ny miljö. Du är lyckligt lottad alla får inte den chansen av olika anledningar. Roligt att lusten har återvänt och vi andra är lyckligt lottade som får följa din resa. Kram 😍🌹

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) Bindande stavar
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare.
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

Susie på Stjärnarve... sa...

Inlägget ovan hoppas jag du tar bort - tror att det är ett sätt att göra reklam för nåt väldigt konstig och helt idiotiskt!

Sen till ditt inlägg. Ibland förundras jag över att folk endast ser till sitt eget bästa och inte till den det berör. Om DU ville byta miljö och sen hamnade i Danmark där du nu trivs så bra, så är det väl toppen!? Dessutom är det inte långt bort alls - som du påpekar och du gör en massa jobb i Sverige. Så vem kan hetsa upp sig över det!
Känner igen det lite i när vi flyttade från Stockholm hit till Gotland. Våra vänner tyckte det var hemskt, vi skulle inte trivas alls utan få lappsjuka!? Nu när vi trivs helt otroligt bra, så kommer dom dock gärna hit och hälsar på. Så problemen med deras rädsla att vi skulle tappa kontakten har istället blivit att vi umgås mer i längre perioder, även om det kanske inte blir varje dag eller månad.

STOR KRAM/Susie

Anonym sa...

Svikit Sverige, det var det dummaste jag hört! Jag bor i trakterna kring Kinnekulle och visst känns det tråkigt att du flyttade, mest för att jag insåg att jag borde gått på fler av dina föredrag när du fanns i närheten. Och det var ju där jag tänkte fel, jag gick omkring och tänkte att det kan jag göra sen - men man ska inte vänta! Nu är jag så glad att läsa dina rapporter från Langeland för det vidgar ju min värld också. Just nu är det ännu viktigare att vi ser oss som världsmedborgare i första hand, strunta i gränserna! Det hade varit lika spännande om du landat i de finska skogstrakterna.
Vill också tacka för din bok ”Rimfrost och trädgårdsdrömmar”. Jag var en gång för många år sedan på kurs en vecka i en storstad. Drabbades av hemlängtan mitt bland all betong och i en bokhandel hittade jag just den boken. Sträckläste den på hotellrummet, kunde känna doften av fuktig jord och vårluft - doften av hemma! Fortfarande finns den boken med i packningen om jag ska åka någonstans där jag inte tror jag ska känna mig riktigt trygg.
Stort lycka till på Langeland. Genom dina berättelser går jag också på stigarna mot havet...
/Catarina

Bettys beundran sa...

Inte har du svikit Sverige, du bara berikar. Nu på kort tid har jag lyssnat på dig både på Sofiero och i Höganäs - underbart. Det var två helt olika föreläsningar/berättelser - du bara berikar. Jag följer dig vart du än bor.

Unknown sa...

Jag skriver detta för att jag vill vittna om hur stor du är Dr Isikolo för vad du har gjort för mig. Alla behöver veta! Jag är en mycket nöjd och ett lyckligt var nu. Jag kan inte berätta hur länge det har varit sedan jag köpte stavar online, men ingen av dem hade samma resultat än din. Jason gick definitivt med mig för 1 vecka sedan. Jag var lite rädd och nervös när Dr Isikolo berättade för mig att han skulle kasta stavningen och min man kommer tillbaka till mig om 2 dagar. Det hände verkligen och jag bekräftar de positiva resultaten med glädje att Jason kom hem till mig efter 2 dagar när han kastade stavningen för mig. Jag vet att jag borde ha skickat dig förut, men jag var lite rädd för att han kunde ta reda på den stavning du gjorde så jag tog bort alla dina e-postmeddelanden. Hur som helst kan jag berätta för alla dina framtida kunder som läser detta att de gör rätt val att gå med dig för en stavning. Det var alltid bra att kommunicera med dig och alla tjänster du erbjuder är bara utmärkta. Tack för allt du gjorde för mig .. KONTAKTA Dr Isikolo på isikolosolutionhome@gmail.com. ring eller Whatsapp honom på +2348133261196