onsdag 23 april 2014

Jobbmöten


Igår var jag på en rundresa i väst, och jag började på Tjolöholm.


Våren blommade vackert i sluttningarna omkring slottet.


Men även i trädgårdarna runt slottet.


Och på baksidan hittade jag en av de vackraste lökplanteringar som jag har sett på länge.


Tulpaner, narcisser, hyacinter, balkansippor och den hägresta fritillarian Ivory Bells
i en fin blekgul kombo.


Kan verkligen inte blåta bli att gilla detta ställe med havet som granne.


Faktsikt så har jag inte varit här förut, men nu har jag sett det både innan och utan. 
I sommar skall jag göra en trädgårdsutställning här och jag var nere och rekade, det kommer bli kul.


Sen åkte jag till Råda Säteri i Mölnlycke


Och hälsade på Gerben i hans vårligt blommande plantskola.
Gissa om begären stegrade bland hans underbara lökar, vill ha alla.


Vi pratade och kollade in växter till trädgården som jag skall 
göra där nu i försommar, häckplantorna stod vackert uppradade, blir kul det med.

 
Simon Irwines grönsaksland var också på gång.


Och sen ut till Jonas på Djupedal för att 
kolla in växter till en lund som jag ska göra på
Astrid Lindgren Näs i höst, tog med mig
lite godsaker hem med.


Och hemma blommade narcisserna som jag planterade i januari
lika fint som om de vore planterade i spetember, livet leker.

7 kommentarer:

renee sa...

Tog du inte ett litet besök på Gunnebo slott!

M.Lodin sa...

Så vansinnigt roligt du måste ha med världens bästa arbete..jobba med växter!!! Kommer du att ha med örter också?

Kristina Bonander sa...

Vad enormt roligt att se bilder från Tjolöholm. Lyckans ost som varit där! Tjolöholm står högt på min lista! Slottet och trädgården ritades av Israel Wahlman som var gift med en gammelmoster till mig. Innan du åker dit igen måste du läsa - om du inte redan gjort det - Catharina Nolins fina bok om Wahlman som trädgårdsarkitekt. Och nu när du ska ställa ut där måste man ju nästan se till att en resa dit blir av, inte sant?

Marie L sa...

Tokförjust i lökrabatten! Är det i maj du bygger trädgård där? sannerligen härligt jobb du har:) kram

Hon som talar med blommor sa...

Verkligt fantastisk lökplantering, underbart! :) Och vilken fin vårresa du fick i mina hemtrakter. Hade du svängt in på gustavsgatan på väg till Råda hade jag bjudit på kaffe och en tulpanrunda i min trädgård :)
Ha det fint i våren /Carolin

Susie på Stjärnarve... sa...

Så underbart vackra bilder - och återigen påminns man om att vid det enda besöket vid Tjolöholm Slott så ösregnade det så vi inte kunde gå ur bilen!

Luna Ek sa...

Lökplanteringen på Tjolöholm är hur fin som helst. Tack för titten!
Luna