lördag 26 april 2014

Rishög och kompostkvarn.


En allt för stor rishög skulle bäras bort men
jag har redan gamla högar som ruttnar sakta
och det är ju ändå ett fantastiskt 
jordförbättringsmateria.
 

Så jag köpte en kompostkvarn, har en förut
men det är för svag, valde en rejäl som dessutom
är svår att slarva bort i trädgården.


 Fliset lägger jag i rabatterna, men jag måste 
tillföra kväve med eftersom nedbrytningen 
förbrukar kväve, det blit inte så snyggt i rabatten
men snart har våren vuxit över fliset.


Möjligen kommer jag tycka att inmatningshålet
är för litet när det är blad och perenner, men kanske 
går det att skruva av kragen. Hej hopp flis blir det ändå.


7 kommentarer:

Ewa Rundqvist sa...

Kompostkvarn är ett måste och sönderhackade grenar och kvistar kan vara snyggt under buskar. Detta med kvävet visste jag inte. Tack för tipset.

Anonym sa...

Hej Hannu!
Intressant med kompostkvarn. Vi ska under säsongen bygga vår första kompost (!) och vill då investera i en kompostkvarn för att kunna kompostera även grenar och häckklipp.
Har du/någon läsare några tips inför inköp?
Trevlig helg i solen!
Jessika

Bjørkvold besøkshage sa...

Kompostkvern er et must i en hage med trær og busker som skal beskjæres. Den blir du nok glad i selv om selve jobben og lyden ikke er av de mest gledesbetonte og fredeligste i hagen. Viktig å kjøpe den beste man har råd til. Noen av de som tilbys duger nesten bare til å sende strå gjennom.

Lykke til!

Annette sa...

Hej!
Tänkte ta en tur till Kinnekulle i slutet av nästa månad är det något du tycker man måste se?

Linnéa sa...

En kompostkvarn har jag dreglat efter jättelänge. Skulle verkligen behöva en, blir ju jättehögar med ris varje vår som jag för till avstjälpningsplatsen. :(

Anna-Maria sa...

Köpte en kvarn som maler snarare än flisar. För oss passar det bra eftersom valsarna kräver mindre underhåll än knivarna. Men vi går se hur nöjda vi är i slutet av säsongen !

MariaM sa...

Hoppla! Jag har en kompost byggd av två byrålådor på varann utan bottnar och där ligger nu massor med mumma, men en sån där manick skull evara guld! Kastar mig ut på google... :)