lördag 30 maj 2015

Växtrum i Lerum invigdes idag


Så kom äntligen dagen för invigningen, vi började
med casting i höstas, väntade ut vintern och började
gräva ogräs i våras, om och om igen. Platsen som
jag hade blivit tilldelad kändes som den  
Lerum hade glömt när jag kom dit första gången.
En bakgård, tennisbana och ett stort tennis hus.
Suck tänkte jag när jag trevade mig fram i
midjehögt ogräs och slysnår. Tack och lov
vände jag mig om och så det vackra annexet, ja
men då blev det plötsligt möjligt. Spåra en historia och
bygga en fantasi om trädgårdsmästarens
hemliga bakgård.


På informationstavlan kan man se lite av resan 
genom nässlor, sten och skit.


Och då var det inte jag som grävde så mycket utan
ett härligt gäng tjejer som bor i Lerums kommun.
Alla trädgårdssugna och sjukt arbetsvilliga, inte
en gång har jag mötts av nej så jobbigt, trist
eller omöjligt. Sällan händer det men tydligen
i Lerum och i morse var det dags för slutfix. 


Pergolan blev klar i natt och nu ska den
väderbitas innan den oljas och målas
bitvis med. En pergola ska vara hög i min
värld, jag vill inte gå in och huka mig
för att inte fastna i rosor som hänger ner
från takribborna och dessutom är den
ritad utifrån Annexets proportioner
och mönster i fasaden.


Och pergolan är snickrad av
Kusebacka och fortfarande
är jag galet kär i riktigt hantverk.
Nu är det dags att titta på liknande
byggen hemma hos mig, underbar inspiration.


Trotts vädret var det många som kom på
invigningen och det var trevligt att se
vår trädgård befolkad. Och dessutom
alla glädjerop, tack alla ni som trotsade
vädret och kom till Aludden, kul att ses
och pratas vid med. 


Både jag och Simon Irvine har varit berikade
av ett skönt gäng människor och idag tackades de
med så klart, utan er hade Växtrum inte funnits.


Och dessutom kom bikupan på plats, målad
och klar. Helt klart gillade de inte vädret som
till slut blev men det kommer att leverera honung 
från Aludden, jag måste bara tinga en burk av
den honungen. 


Även på Brobackeslänten var det
invigning idag med Simon Irvines
trädgård, även det en hopplös plats
från början.


Idag fick jag inte tillfälle att besöka den men
var där i går, ljuvligt och utmanande. I 
näten kommer det att klättra bönor, pumpor
och piprankor. Fatta att gå i en känsla
av hängande grönsaksland och vackert 
mönstrade salladsland, ljuvligt.


Jodå Lerum har slagit på stort och
hur kul är det inte att få dit Paddan från 
Göteborg.


I går åkte jag med och Aile
fick åta båt för första gången. 


Det var kul att se Säveån på detta vis med
den ljuvliga grönskan hängande över
det strömma vattnet, plötsligt ser
jag staden på ett annat vis som
kantas av bryggor och båtar med.


Jag vill självklart tacka Blomab och
ICA Kvantum i Lerum för samtliga
växter som finns på Aludden, allt
har fungerat utan krångel och nu
frodas alla växterna i den goda jorden 
från Rölunda. Nu vill jag beställa
ex antal ton av deras jord och
näring till min trädgård. 


Och tack Lerums kommun som skapat
detta roliga projekt, allt har för
mig varit enkelt och smidigt, visserligen
beroende på den ljuvliga grupp människor
som har ställt upp och förvekligat mina
tankar, alla skratt och tunga kramar när 
det har varit motigt. Men ändå
alltid kvitter till slut. Kram / Hannu