torsdag 28 december 2017

Första trädgårdsdagen på Langeland


Jodå våren är på väg och snödropparna sticker upp lite var stans, jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men det ska bli kul att följa trädgården i vår.


Idag har jag planterat små narcisser, tulpaner och pärlhyacinter längs staketet i fonden, sedan tidigare har jag planterat lavendel och timjan i gruset.


 Jag vill vara rädd om gårdsplanen så den behåller sin tomma karaktär, blir det för gulligt går den om intet.


Främst väljer jag låga växter som inte skymmer fasaderna och i en balja planterade jag tuvrör som ska ge lite rörelse i luften. 


Jag tror att jag kommer leva en stor del av mitt trädgårdsliv på gårdsplanen så där hamnade också det stora trädgårdsbordet som jag hade på Kinnekulle, en rad krukor med krypande timjan pryder bordet så det inte blir för tomt, men tomt ska det ändå vara.


Längs huset finns en lång rabatt med rosor som fortfarande blommar, jag vet inte vad den heter men den är vanlig eftersom jag ser den i många trädgårdar. Inte konstigt att den är vanlig eftersom den blommar så villigt. 


På baksidan finns den privatar delen av trädgården och man kommer in dit genom ytterst välplacerade klipta bokar och det är nu på vintern de ger färg i trädgården.


Utanför köksdörren finns en terrass för sköna sommarkvällar i västerläge, jag kan inte föreställa mig hur sommarens ljusa kvällar kommer bli här.


Terrassen är snyggt inramad av buxbomsformationer som växer upp ur en stenmur, hur snyggt som helst.


Kring terrassen planterar jag just nu vinterblommande växter som detta förtjusande olvon Viburnum Tinus, det blir inte högre än 50 centimeter men ger en fin blomning och klarar sig här i skyddade lägen.


Skimmia ger också färg åt vintern och står fint vid buxbommen, jag har sett riktigt stora plantor i andra trädgårdar så hoppas de kommer trivas hos mig med.


Julrosor är givetvis också tacksamt vid terrassen så jag lätt ser dem från köksfönstren.


I denna delen av trädgården finns det mycket buskar och träd, en del vet jag inte vad det är och konstigt nog trivs stjärnmagnolian ypperligt, dem ska jag nog plantera fler av även om jorden är kalkrik.

Ett stort bestånd av brokbladig buxbom tecknar sig fint mot idegranarna, hoppas de inte har kännt av buxbomssjukan här. 


Givervis ganska mycket barrväxter med, det får jag bara förhålla mig till och gilla. Men det är inte svårt att gilla dessa gråa barr med de nötröda kottarna.


Apskräcken är jag ganska säker på att jag kommer såga ner, men jag kan vänta tills senare med det.


Och det finns mycket gräsmatta att gräva upp när planteringslusten faller på, men det gäller att vara rädd om ljuset och känslan av horisonten med.

10 kommentarer:

Cat sa...

Woaw, vilken palett du har att måla med, för att inte tala om duken. Havet i horisonten är ju som icing på kakan liksom.
Ha de gott. Kram, Catarina

Hannu på Langeland sa...

Ja här finns det ytor att fixa med, ska bara hitta rätt i gräsmattan så jag inte går vilse där.

Anonym sa...

Underbart att få följa dej och ditt nya liv på Langeland. Text och bilder är som vanligt alldeles betagande. Önskar dej allt gott, ett fint slut på året och en härlig början på 2018!
Ser fram emot dina fortsatta inlägg. Kram från Fjäder

gudrun sa...

Oj, så mycket gräsytor att vilsenheten gör sig gällande?

Sylvia sa...

Jag är övertygad om att det kommer att bli helt magnifik när du har hållit på ett tag! Det är ju vackert redan nu, men sedan!
Och visa inte sågen för apskräcken innan du har bott in dig ordentligt, den tycker jag är ovanligt kul inslag i en nordisk trädgård, en stor snackobjeckt hur som helst.

Hon som talar med blommor sa...

Vilket ställe du hittat! WOW!! :-) Det kommer ju bli hur kul som helst att börja skapa trädgård där, och fint redan som det är. Underbart hus och fantastisk tomt. Lätt att bli vansinnigt ivrig, akta din rygg! Själv knäckte jag till mig så jag fick lida flera år när jag blev ägare till en högst efterlängtad gräsmatta som jag bara ville gräva bort :-D Allt gott! Carolin

Anonym sa...

Förstår att du inte gillar apträdet och tänker såga ner det.
Men, har du sett ett apträd i snöskrud eller med tjock rimfrost på sig?
Det är otroligt vackert.
Fina bilder från din nya trädgård och jag la märke till att den röda stegen har fått en plats.
Ska bli kul att få följa dig på nya äventyr i Danmark.

Gott Nytt År

Hälsningar
Britt

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

Anonym sa...

Så fantastiskt mycket glädje du kommer ha av din nya gård. Ser verkligen fram emot att följa med på din nya resa.

Yourgarden sa...

Kul att du har landat hannu. Tänk, jag satt och tänkte så kul att du har en brödgran, och sen skriver du att du skall såga ner den. Fast samtidigt håller jag med om att den står aningen felplacerad. Kanske flytta den istället. Värt ett försök. Skall bli kul att följa din upptåg och se vad som döljer sig i trädgården. Må gott / Per