onsdag 17 januari 2018

Men vilken fantastisk skatt jag har hittat.


När jag flyttade hit låg den en mapp med papper som jag inte brydde
mig om, men idag hade jag besök av dem som bodde här tidigare och
de undrade om jag hade sett ritningingen av trädgården gjord av Det Danske Haveselskab och växtförteckning.
Nä svarade jag.


Raskt letade jag reda på mappen och hittade en underbar skatt med ritning
och växtförteckning.


Mycket av det som finns i trädgården kan jag redan nu se vad det är men nu
blev allt placerat i ett historiskt samanhang.


Den här våren kommer bli den roligaste på länge, att följa allt som spirar och kommer
kommer upp ur jorden och då hitta namnsorter och arter.


Jag har sedan tidigare bestämt att i år bara följa den parkliknande baksidan 
innan jag gör eventurella tillägg och nu har jag ett fantastiskt facit att utgå ifrån. 
Gissar på att jag slipper köpa en del dubletter med av sådant som man bara inte kan leva utan.


Och än så länge har jag bara tillfört lite rotskott av rosor som jag inte vill vara 
utan och har tills nu bara börjat lite med gårdsplanen. Den skall dock inte
bli fylld med växter som gullar den stora ytan och döljer rymden i horisonten. 
Så hitills har jag bara planterat örter som jag anväder i köket och lite små prydnadsbuskar
som skall formklippas. Men nu när jag har kartan lär jag försvinna ut i baksidan och glömma framsidan. Tänk om alla husköp fick en trädgårdsritning på köpet, det fick inte de som köpte mitt hus.
Men å andra sidan står ju det mesta i mina böcker så det går nog också bra.

14 kommentarer:

Seija sa...

Såna skatter är oskattbara��

Ute sa...

oj oj vilken vår du får ....

trädgårdsdrömmar sa...

Wov så spännande .Tänk att kunna gå runt och hitta den ena växten efter den andra.Hoppas du lägger ut många bilder i vår .
Ha det fint.

Inger R sa...

På Gotland var det inte trädgårdssöllskapet utan Hushållningssällskapets trädgårdskonsulent som gjorde trädgårdsritningarna och gav planteringsråd. Minns att i hade besök av trädgårdskonsulenten i mitt bandomshem i mitten av femtiotalet och att det i alla fall har funnits en ritning över trädgårde. Gratulerar dig till din skatt Hannu.

Anonym sa...

Ja, det kan man verkligen kalla en skatt.
Som du själv skriver, du kommer att få en fantastisk vår, sommar o höst med att bara följa allt.

Hälsningar
Britt

Isas Trädgård sa...

Men så underbart och vilken spännande vår du går till mötes !
Ha det så gott i Langeland !

Hasse Wester sa...

Alltså...som Mandelmannen brukar säga - det där är ju oerhört guldigt! Jag älskar växtlistor!

Anonym sa...

Underbart! Tänker på hur Karin Berglund skriver i en av sina böcker om första året i henns nya trädgård. Lycka!

Veronica sa...

Vad häftigt! Ska bli kul att se vad som blir :D
Det måste kännas otroligt spännande!

Jag tycker du är super: Att bara lämna och dra! Att göra det vi många bara drömmer om...
...men vi är bundna med jobb och Svenssonliv!
Utan att våga!

Bra gjort Hannu, livet är en kort gåva :D

//Veronica / Sanda Cottage

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är klart att man ska lämna en karta över växterna i trädgården när man flyttar, det gjorde jag! Men...vi hade bara 702 kvm i Stockholm så det var ganksa lätt gjort. Fast det var många växter upptäckte jag.....
KRAM
Susie

Hannu på Langeland sa...

Visst är det helt fantastiskt och nu är våren snart här. Jag ska grotta ner mig i kartor och växtlistor i vår. Kram alla ni. :)

Ann-Sofi sa...

Fantastiskt att hitta en karta over tradgarden. Alskar kartor har nu ny inspiration till tradgarden i Munka. En aldre tradgard med 60 tals vaxter och raka linjer. Nu blir det till att grava och forma om den. Skall bli spannande att se vad som dyker upp i din fantastiska tradgard Allt gott / Ann-Sofi

Louise sa...

Fantastiskt! Övergår ju alla förväntningar att få en historia så. Vilken plats, så mycket natur som kommer rakt in i trädgården. Det tycker jag är det svåraste med skåne, det platta och öppna. Fantastiska vidder men behovet av lä och lite mänskliga proportioner gör att jag vill skärma av det, Var inne i ett litet villaområde i norra lomma, det enda man såg var hus och häckar. Så en liten glugg mellan två garage och därute var en hed och vatten. En så tunn linje mellan det ombonade och det vilda och utmanande. Ska bli spännande att se vilka vägar du tar kring detta, du har så fin känsla.

Maria Engblom sa...

Åhh, vilken skatt! Så roligt Hannu!
Med den jorden lerjord som vi oxå har) så borde du få många rosor att trivas.
Ska bli kul att komma ner och hälsa på.
Vi får höras av om vi kan ta med något från vår trädgård...