onsdag 26 juni 2019

Juryns silver blev publikens guld



Som ny i Danmark blev jag i januari inveterad av Haveselskabet till
att vara med på CPH Garden 2019 med en Showhave. Och det
ville jag självklart gärna vara med på, hm men jag kände inte
branschen vad det gällde växtproduktion och allt annat, dom
kände inte heller mig. Det fick bära ändå tänkte jag och i värsta
fall får jag ta det från Sverige, men efter lite sökande hitade jag
rätt i Danmark och lärde känna många samarbetspartners. 


Som alltid när det är show ska det vara mycket, allt ska blomma
här och nu i fyra dagar. Det finns inget före eller efter. I en showhave
ska man också plantera tätt, ingen jord ska synas.


 Jag tog några medvetna risker, dels teglet som lades i gångarna.
Väl så mustigt i färg med baksidan upp, jag gillade baksidans skrovliga
yta och färgkombinationen från nästan svart till ljust rött. Trädgården
växter blommade också i en mustig skala så det skulle nog bli mättat.
Och givetvis ville jag ha det svenskaste av det svenska som
Grythyttans klassiker.


Eftersom den hette 'Trädgårdsdrömmar till alla' ville jag inte
lägga ekonomin på onödigt dyra detaljer och staketet var
det billigaste, prio växter, tegel och växthus. Staketet är 
vanlig plank och nerstuckna kvistar av syren som jag hade 
sågat ner här hemma. För att plankorna inte skulle lysa trävita
penslade jag dem med lera som jag blandat med vatten.
Till min förvåning väckte staketet lika mycket uppmärksamhet som
planteringarna gjorde, och en trädgård producerar mycket staket.


De flesta perenner som jag hade valt var en nyintroduktion
till den danska och svenska marknaden och det var
mest stäppsalvior i olika kulörer. Samtliga plantor
är lite robustare och mättade i färgen, men det bästa
var att de innehåller mer nektar som tilltalar insektslivet.
Och det surrade rejält i blomningen kan jag lova. Det var
många som frågade hur länge en plantring som 
denna skulle blomma, i ca 3-4 veckor eller hela sommaren
om man vill. Om jag hade liknande hemma skulle jag 
pincera (klippa bort) alla stjälkar med knopp ca 40 %
av plantorna blir lagom, viktigt att det blir 100% klipt
på de plantor som pinceras. Resterande får gå upp i blom,
när de så vissnar börjar de pincerade att blomma. Då klipper
man ner de som har blommat och när den andra vågen 
vissnar börjar den tredje att blomma. Med lite tur
hinner man med fyra omgångar. Visserligen blir blomningen
 glesare men snygg ändå.


För att få in lite variaton planterade jag havtorn 'Hikul' 
i hinkar av zink, de bryter av och ger vila i blomningen.


Fyllda prästkragar kändes otippat men
även denna planteringeen behövde lite ljus. 
Tillsamans med aklejruta och digiplexis 
gav de sköna ytterkanter.


Variation gav också den ljusa nävan 'Dreamland'.


Jag trodde at salvia 'Azure Snow' skulle vara fin
 som ett ljus bland de mättade färgerna, men
där blev den osynlig och det var ju synd
på en sådan skönhet. Men tillsammans
med allium bildade den fin gemenkap.





Nepeta 'Purrsian Blue' kommer bli den
nya nepetan som ersätter de varianter
som vi har använt tills nu. För att den
är kompaktare och mer mättad i färgen, tro
mig jag är övertygad.




Efter fyra dagar var det dags för rivning och
många växter fick följa med mig hem, nu ska det surra
även i min trädgård.


 Och även tidningen skrev fint, tack alla ni
som har röstat på mig och tack alla samarbetspartners och 
volontärer utan er hade det inte blivit något.

Växtlista

-->
Brassica oleracea ’Flower sprouts’
Brassica oleracea ’Jagallo Nero’
Brassica oleracea ’Bear Necessities’
Brassica oleracea ’Westland Winter’
Brassica oleracea ’Dazzling Blue Lacinato’


-->
Malus 'Aroma'
Malus 'Discovery'
Malus 'Filippa'
Malus 'Ingrid Marie'


16 MALUS 'PIGGE'
 
-->
20 ASTRANTIA 'STAR OF BEAUTY'®
20 ASTRANTIA major 'ROMA'
30 GERANIUM 'DREAMLAND'®
30 ORIGANUM VULGARE COMPACTUM
10 LYCHNIS CORONARIA 'ALBA'
50 THALICTRUM 'BLACK STOCKINGS'
 20 HIPPOPHAë 'HIKUL'
30 AGASTACHE 'MANGO TANGO'®
2 HEUCHERELLA 'RED ROVER'®
50 NEPETA 'PURRSIAN BLUE'®
50 SALVIA 'AZURE SNOW'®
40 SALVIA 'VIOLET RIOT'®
30 SEDUM 'PURE JOY'®
15 SEDUM 'LITTLE MISS SUNSHINE'®
15 SEDUM 'POPSTAR'®
40 SALVIA 'PINK DAWN'®
40 DIGIPLEXIS® 'BERRY CANARY'
20 SALVIA 'CRYSTAL BLUE'®
14 SALVIA 'PINK DAWN'®
10 SALVIA 'VIOLET RIOT'®
15 SALVIA 'CRYSTAL BLUE'®istulosum
24 Leucanthemum sup. 'Christine Hagemann'
40 Salvia nemorosa 'Sensation Bright Rose'®
24 Salvia nemorosa 'Schneehügel'
24 Thymus citr. 'Doone Valley'
24 Thymus citr. 'Silver Queen'
24 Thymus praecox 'Coccineus'
40 Allium sativum var. ophioscorodon
30 Allium fistulosum
24 Thymus vulgaris 'Lammefjord'
-->

11 kommentarer:

Mirjam Halvarsson sa...

En diger växtlista men så gav den också ett fantastiskt resultat, tillsammans med staketet, växthuset och teglet, mycket vackert!! Grattis till det bästa guldet!

Coa.B sa...

Så jäkla underbart vackert 💗

Isas Trädgård sa...

Stort grattis Hannu till guldet ! En fantastisk komponerad trädgård som man inte kan se sig mätt på. Måste ha varit underbart att uppleva den på plats och att den får ett fortsatt liv hos dig.
Ha det så gott och njut av framgångarna !

Sylvia sa...

Det skulle varit kul att se det live men roligt ändå att se bilder. Grattis än en gång!

quickfixwpsite sa...

Great Post..


Thanks
Instant wordpress support services
24x7 WordPress Support
WordPress Support
Quick Fix WP Site
wordpress support services

Bettys beundran sa...

Tänk att flytten från Kinnekulle blev så bra och att det är så lätt att du fått ett nytt nätverk. Önskar dig fortsatt lycka till på Langeland.

M/S Design sa...

Det blev en jätte vacker plantering!!!!
Stort Grattis!!!

Susie på Stjärnarve... sa...

Hannu, vilken fantastisk visningsträdgård. Så otroligt vackert...och helt i min stil! ska faktiskt köpa på mig en del av dom växter du använde, om jag kan hitta dom här på Gotland. Annars får jag vänta tills vi åker till fastlandet på sensommarsemester och fykla hela bilen..... :-)
KRAM & TACK/Susie

Theresa williams sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Clipping Path sa...


I gotta bookmark this website it seems extremely helpful very useful. Thanks for sharing.

dinhdiepphuongtrinh sa...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Hương Lâm chuyên cung cấp máy photocopy và dịch vụ cho thuê máy photocopy giá rẻ, uy tín TP.HCM với dòng máy photocopy toshiba và dòng máy photocopy ricoh uy tín, giá rẻ.