måndag 17 december 2018

Äntligen 22x3m rabatt är nu planterad


  Det behövdes en sittplats i parken så den skulle befolkas och inte bara vara en utsikt.

 
-->
Jag tänkte en stor rundel som en spegel som matchar upp under den jättelika blodboken, rundeln ska kantas av perenner som det råder brist på i parken. Men rundeln kommer också klyvas med bord och bänkar, jag tror det blir en härlig plats omgiven av perenner.


 
--> Jag började gräva någon gång i sensommar, men det gav jag ganska snart upp eftersom jorden var hård som lersten.

 
--> Och i första tappen var det en 22m lång bård som skulle grävas, det tar tid och den är 3m bred dessutom.

-->

Men växterna stod på gårdsplanen i sina krukor och det var inte möjligt at hålla dem i liv på detta sätt i denna sommar som var.

 
-->
Så jag jordslog dem tätt så länge, alltså en tillfällig plantering som var lätt att vattna eftersom de stod mycket tät, undertiden fortsatte jag ändå att gräva. Det var några höstliga regn som mjukade upp jorden.


 Jag tänker mig i fösta hand en hög och sensommarblomning i rundeln, tror att jag har fullt upp med att njuta i köksträdgården innan dess.


 
--> Stenleran berikas med kompostjord av löv och flis, den är inte näringsrik men strukturbildande. Detta kommer för alltid att gynna mig och komposten är gratis här på Langeland och jag har mycket. Och det är lätt att få mer. 

 
--> Och till slut hade jag grävt klart och nu var det dags att förverkliga fatasierna.

 
--> Jag kommer givetvis att berika rabatten med sommarblommande perenner, men listan utgör basen. Jag är lite sugen på att plantera in ett hav av orange orientalisk vallmo som jag har sått, men de kanske ändå hamnar i köksträdgården.
-->

Perennerna hade jag med på Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero, i stället för att hyra växterna så köpte jag dem. De skulle nog komma till nytta.

-->

Och till slut blev de ändå planterade, lite glesarare än på Sofiero, men de ska ju också växa till sig och ge plats för annat med. Jag kommer nog att så ballongblommor och vallmo nu i höst för att fylla upp i det glesa. Men det kan man bara göra om det finns öppen jord, vita fingeborgsblommor vore också underbart.


 
--> Men utan vårlökar ingen vår, det är i senaste lagt men tjäle har vi knappast mer än någon millimeter om det skulle bli så. Lökarna har legat i ladan och väntat på plantering. Hönsen är givetvis överförtjusta i detta projekt, så mycket mask som kommer upp vid varje spadtag. I början tyckte jag synd om masken och försökte gömma dem så gott det gick, men jag gav upp.

  Det kommer ta lång tid innan rabatten är täckt av vårblommande lök, men jag har satsat på dem som sprider sig och överlever. Jag har sett att narcisser älskar jorden och bildar stora bestånd, krokus och allt annat vanligt gillar också läget. För att täcka en kvadratmeter yta med smålök behövs det ca 3-400 styck. Jag tog de som förökar sig fort. Jag har ännu inte koll på hur tulpaner trivs här, men det får jag se till våren om de som jag satte förra hösten kommer tillbaks. Detta är en perennrabatt och i den vill jag inte hålla på att gräva, den enskilda individen är inte så viktig, det handlar om var de till slut gör tillsammans.   

 
-->
Krokusarna hade redan börjat spira men det var förväntat. Jag tycker man ska vara lite petig när man planterar vårlök, när blommar de och hur vissnar de, kan jag dölja det som vissnar med det som spirar? Ja det kan man! Pingst och påskliljor samt högresta allium som verkligen vissnar fult kastade jag långt in i rabatten så det som vissnar döljs av spirande perenner, krokus och annat blandade jag i en hink och spred ut. De kommer ändå att föröka sig och då kan man lika gärna blanda upp dem. Poängen är att det ska se ut som de har satt sig själva, lite som i bilden från Enhörningens trädgård.


Och efter utkastet är det bara att börja med att gräva er. Hoppas jag hittar alla. En bra variant är också att lägga alla smålökarna på jorden och toppa dem med ca 5cm jord, men det var inte möjligt idag.



Nu hoppas jag på lite regn och längtar till våren, snödropparna är uppe men blommar inte. Jag ska givetvis berika rabatten med snödroppar med, men till dess ska det kantas med sten och fixas med anat. Men innan dess är det jul, så nu är det bara lugnt.

3 kommentarer:

Sylvia sa...

Det artar sig! Ska bli kul att se det på våren och sensommaren!

Bettys beundran sa...

Det kommer bli så fint. Fint att du kan använda växter från Sofiero.

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) Bindande stavar
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare.
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}