lördag 12 september 2009

Eftersläntare igen, nej ny inte igen!


Ja det kom ett mail... Tack Eva det var verkligen roligt att få se dem, och som det sagts så är vi alla olika fast lika ändå! Gillar verkligen att trädgårdarna är personliga och omtyckta skapelser! Bilderna talar väl för sig själva och klickar ni in på länken, förlorar ni er i en trädgård.












Skickade inga bilder till din trädgårdsutmaning, eftersom jag tog fasta på att det skulle handla om RABATTER! (??) Och sådana har jag just inte mycket att skryta med i min trädgård. Och sedan var för sent.
Nu ser jag, att du väntar på eftersläntare och jag slänger iväg några septemberfoton fast jag önskat, att det handlat om augusti, för då var det mycket finare eller rättare sagt, de foton jag tog då, såg mycket bättre ut. Om det är för sent eller du inte tycker, att mitt inlägg platsar, så får du helt enkelt refusera det.
Fotona visar (en del av) min trädgårds 'Finrum', som är ett Grönt rum precis framför vårt hus. När vi något aningslöst köpte huset och 'trädgården', fanns det inom de höga häckarna bara ett grönt golv. Ett stort, fyrkantigt TORG! Utan någon kunskap, om vare sig trädgårdsanläggning eller växter, stod vi handfallna. Vad skulle vi göra? Vi kände ingen, som hade en trädgård, som liknade detta och själv kunde vi alltså INGENTING. Ett kände vi: Vi måste göra något mysigt och vackrare av detta stora rum. Men vad? Blommor? Rabatter? Men hur? Hur kommer det att se ut inifrån huset? Och hur kommer det att se ut när det inte blommar? Detta var när åtminstone vi inte hade hört talas om eller själva tänkt tanken om växter, som var vackra också när deras eg storhetstid var förbi. Lättvindigt (?) valde vi den 'enkla' vägen, att dölja hela härligheten bakom ytterligare en lägre häck. Kvar av det stora fyrkantiga rummet blev en oval gräsmatta stor nog att t ex spela badminton på och bak de lägre häckarna nån sorts rabatter. Det hela var trots det till synes lättvindiga i arrangemanget, en process som tog många år och är eg inte färdigt än. Dock: Just nu ser det prydligt ut från genom fönstren och vi har fått en mysig hörna att sitta i. Växterna är få till antalet arter, vanliga och lätta (mest lavendel och stachys). Till den som tycker, att det verkar stort vill jag bara säga, att idén är tillämplig även i den mindre skalan. Häckarna behöver inte vara 4 meter höga eller 2 meter djupa för att skapa avskildhet och bakgrund. Häckmaterialet är avenbok. Lätt och tacksam att klippa även till mycket smala häckar. Några överblivna häckplantor blev hos oss klippta toppar och cylindrar. Ett varningens ord dock för 'Pyramidavenboken'. Vi hade tänkt oss nånting som liknar Gunnebos klippta avenbokar (fast vi då aldrig ens hört talas om Gunnebo..) och köpte en Pyramidavenbok. Klippte den lätt några år, varpå vi missade klippningen. Och då lärde vi oss, att den bara växer pyramidalt några år, varpå den växer på bredden. Vårt exemplar är nu nästan lika bred som hög och passar eg inte alls in i bilden. (Dessutom skuggar den det ena av två symmetriska 'rabatter', vilket omöjliggör liksidigt växtval och def sabbar symmetrin.) Men vad ska vi göra???? Nån som vet? Just nu lutar det åt att helt såga ner trädet, vilket är någit av en dödssynd i min värld...
Trädgårdskramar
Eva
PS: Tack för svaret ang den gråblå brunnävan. Tack också för dtt generösa erbjudande om en klump av din men dessvärre är det i längsta laget att åka och hämta..Ilade istället iväg till Ystad för att höra med Lena D.Å. vad hon/de gett dig. Hon var förstås inte hemma men jag köpte några av de sista planterna de hade av Geranium Phaeum var Lividum. Osäkert om det är rätt. I annat fall kanske jag får ha ditt erbjudande tillgodo.....????

8 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

WoooW!Tror det var Eva jag mötte hos dig Hannu,i värmeböljan som var i juni(tror jag) när de ångade om hela trädgården.Fantastiskt fint med alla trädgårdsrummen Eva!Impad!:)

Anonym sa...

Bara så snyggt, Eva! Vilket jobb ni lagt ner men så blev det fint, också:)
Skulle nog såga ner Pyramidavenbok iaf, den lär bara bli tjockare med tiden o tränga ut annat. Meningen var väl att den skulle vara smäcker o formstark?! Men det är med tunga steg man gör sån't. Yo

Olga T sa...

Vad härligt! Slottslikt!

Anonym sa...

Suck säger jag - hundar har en del av oss gemensamt i alla fall! Briarder är fina! Blir lite avundsjuk!
Ulla :)

Anonym sa...

Den trädgården ligger bland mina favoriter som jag sitter och suktar över.. helt makalöst vacker! /Pia

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Makalöst fint! Bara att gratulera till den fina trädgården och låta sig inspireras :-)Tänk att det finns så många fina trädgårdar och fantastiska trädgårds-"amatörer" i landet. (Själv fick jag lite prestationsångest ;-) och håller igen med bilder ett tag - har inte riktigt kommit så långt i mitt trädgårdsdesignande än... Men nu har jag fått ännu fler bra idéer!)

M/S Design sa...

Klickade på Eva och det var en fantastisk trädgård som visades, helt i min smak.
Tack! Hannu för att du ger en chansen att hitta till en sån.

Hannele på Hisingen sa...

Snyggt formklippt.