tisdag 20 oktober 2009

Trädgårdsupplevelse


Jo jag han besöka en trädgård på Åland, hade gärna sett fler men tiden räckte inte. Såg dock bilder på andra trädgårdar som jag också skulle vilja besöka, men det får bli i sommar!


Titte Törnroth och med hennes man/sambo Seppo har de skapat en trädgård som tvingar mig att se på trädgård på ett nytt sätt. Det är inte en trädgård som jag vill ha runt mig, men det är en trädgård som jag njuter av att besöka... Dels för sambandet mellan trädgård och människan, det finns ett innerligt band i denna trädgård som inte går att missa. Men också utformningen och planteringarna som är inspirerande. Men det är ändå innerligheten som tar tag i mig...



Entrépartiet och hela framsidan är planterat i grå bladtoner, det ger ett fint ljus som lyser upp långt in på hösten.


I förhoppning om att få Finlands första storkar att bosätta sig på Åland har de förberett ett bofat.


Ständiga nya projekt, och om jag minns det rätt är hela trädgården bottnad med dagspress. Enkelt sätt att slippa gräva och att hålla ogräset på plats!


Polar Joy på stam, ett måste tror jag! Blommar ju fortfarande, hm.


Jordkällaren fungerar som vinterförvaring numera, förutom att gårdshundens favoritplats är att ligga där uppe och betrakta världen.


Stora delar av trädgården omgärdas av gamla breda stenmurar, suck!


Harmonier och nya rum uppstod ständigt....


Den finländska graniten är rödare än våran. Snyggt.



Charmigt med gamla uthus, det ger karaktär till trädgården.


Trädgårdstavla utomhus.


Läderkrukor.


Växthus med personlig prägel.


Fågelresurser till vinterlivet...


Som alla trädgårdar började även denna någonstans.


Grönsakslandet på väg in i vintervila.


Torrbäck.


Jag har aldrig gillat dessa gungor men just denna föll mig i smaken, placering eller färgen, sammanhanget kanske.


Rosenträdgården.


Höstbuskage.


Vissnande funkior är en mkt speciell upplevelse.


Patina kallar Titte kullerstenen som vuxit samman med trampnav.


Jag önskar verkligen att jag skulle haft storkameran med mig, nu blev det bara mobila minnesbilder.


Läcker färgupplevelse med blomrött i höstrött.


Under utveckling...


Jag gillar dammar som är tydliga konstruktioner.


Ton i ton, svart är en riktigt bra trädgårdsfärg.



Japp nu vet vi vad vi ska göra nästa sommar, eller hur? =)

9 kommentarer:

Karin SKARA sa...

Oj, oj, oj, vilken HÄRLIG och vacker trädgår. Nu måste jag ta mig en tur till Åland med det snaraste!!!
Tack för att du delade med dig av bilderna.
Karin //

Sommarträdgården sa...

En härligt charmig trädgård.

Sylvia sa...

Vilka stenar, alltså!! De röda är verkligen häftiga!

Skogseva sa...

Jag är inte så förtjust i stenar i mängd i trädgårdar, det ger lätt ett alltför hårt intryck Dammen var fin och buskagen också. Fina bilder för att vara tagna med mobilkamera!

Hannele på Hisingen sa...

Kul bilder, exotiskt.

Anonym sa...

Tack för en förtrollande föreläsning i Mariehamn!!! Ditt sätt gör att det bubblar inom en.

Åland är speciellt; rak finsk attityd kryddad med svensk glädje, mitt himmelrike.

Du gav mig inspiration och ork med en gammal och vild trädgård. Hoppas att se dig här på sommaren!

TACK!

Annika Christensen sa...

Ja den trädgården var ju helt fantastisk!
Dit får man nog ta sig någongång.
Ha det gott
Annika

johanna sa...

Verkligen en vacker trädgård! Och gungorna är underbara, dom är min barndom i ett nötskal. Jag och hunden gungar sakta genom sommaren med en glass i näven. det var tider det!

Hannu på Langeland sa...

Vissst är den härlig och det finns fler att se, en kollektiv trädgårdsresa till Åland kanske, hm blev jag reseledare nu? Men till Åland ska jag igen...