tisdag 22 maj 2012

Sparrisyra i pingst


Till pingst är det dags för årets sparrisyra, följ med på en oförglömlig upplevelse 
bland jordbrukare och hantverkare på slätten utanför Lidköping. Ni blir bussade
runt till gårdarna och resan avslutas med en målid med sparris i centrum så klart.

Du följer med ut på fälten där sparrisen odlas, lär dig om hur man odlar och när man skördar.


Gårdsbutikerna är så klart öppna och visst finns det sparris att tillgå!


Jag kommer att finnas på Grevegården där jag lagar smakbitar och pratar sparrismat.


Och eftersom jag är en sparrisälskare försöker jag få stor variation på 
tillagningen, dock är inget lika enkelt att fixa till på olika vis. Självklart
är grillad en favorit och då med ramslökspest, jo tar med mig pesto till 
provsmakningen så det blir lite Kinnekulle på slätten med.




Säsongen är kort så det gäller att passa på medans den finns, efter midsommar måste
plantorna få vila och hämta kraft till nästa år.


Lyckan är att gå hem med en nyskördad korg på axeln och fantisera om
 nya sparrisrätter, wow!

Läs mer om Sparrisfestivalen HÄR.

Och biljetter köper du HÄR. tele 0510 20020. Välkomna till årets Sparrisyra.

2 kommentarer:

M/S Design sa...

Vad läckert det ser ut!
Mariana

Hannu på Langeland sa...

Kommer att bli läckert också! :)