söndag 23 september 2012

Höstkänsla


Igår höll jag inspirationsföredrag hos en 
kompis som tagit över en plantskola, det var
kul och det kom mycket folk.


Men det var också höst, det kändes i luften och det 
blev första gången ull på...


Strax intill fanns ett litet torp och deras inspirationspark
med det söta torpet, men är så klart glad för att jag inte
bor eller har behövt bo i det, toklitet.


Parken är liten och söt den med och anlagd för längesedan.


En björk fångade mitt intresse, svagt rosafärgad och den ömsade skinn...
Ngn som vet?


Det kändes inspirerande att titta runt och njuta av färgspelet, det verkar som 
hösten hade kommit längre där än hemma.




Och vilken dag som helst doftar det pepparkakor i parken när katsuran fäller sina löv.


Sköldpaddsört och spirea, snyggt nu i hösten...


Idag njuter jag av regnar och passar på att elda brasa och 
titta ut genom fönstren då och då... Fick också till det
med vinterförvaring i deras växthus, perfekt bara att köra dit sen när det frostar sig...

7 kommentarer:

samson sa...

Hösten är verkligen vacker
när man ser den fina bilden med alla buskar inser man hur viktigt det är att just plantera olika buskar
ha en bra dag
maggan

Veronica sa...

Så bra att fixa ett vinterboende! Det är alltid samma problem och chanstagning. I år bygger vi ett orangeri så växterna kan ha det gott i vinter :)

Hon som talar med blommor sa...

Fin höstinspiration i de bilderna. Hos mig har höstens granna färger knappt börjat visa sig än men det ser jag fram emot nu! :) Ha det gott! / Carolin

Hannu på Langeland sa...

Höstens färger kommer snart, och lycka till med orangeriet Veronica, det vill vi så klart se på bild! :)

Spirande grönt - sa...

Betula ermanii `Blush´ - kamtjakabjörk, skulle det kunna vara, den är "rosa" :)

Ha en finfin tisdag,
Rebecca

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Kopparbjörk: Betula albosinensis var. septentrionalis
är det nog.
En iögonfallande rosa eller orangeröd till kopparfärgad bark som framträder först när trädet blivit 5-7 år gammalt.

http://www.splendorplant.se/sp/sortiment_show.asp?Vetenskapligtnamn=betula&Svensktnamn=&Kategori=%25&Skicka=S%F6k&Identifikation=210

Kram, Eira

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Fast när jag tittar närmre tror jag att "Spirande grönt " har rätt: Det är en Kamtjatkabjörk!

/Eira