lördag 24 november 2012

Saltvatten...


Gårdagen gick i havets tecken och jag njöt av ostron och fisksoppa, ostronen äter jag som de är med lite citron, förr var det vanligt med tabasco, gratinerade och rökta, lite synd på det rara saltvattnet tycker jag. Musslorna kokades som vanligt i lök och vin, lyft ut dem och skaka ur lök och buljong i buljongen som ska SPARAS! Skölj ur och torka kastrullen, slå i lite olja och rosta 1/2 finskuren fänkål med lite tomatpuré utan att fänkålen byns. Slå i musselbuljongen och låt koka lätt i några minuter tills kålen nästan är mjuk. Finstrimla ett par grönkålsblad och låt koka med ett par minuter, funkar med spenat och persilja med, men då kortare koktid. Skär fisk i bitar, jag köpte färdiga grytbitar av blandad fisk. Lägg i fisken och lägg på lock, dra undan kastrullen från värmen och låt fisken bli kokt i eftervärmen. Servera med rostat gott bröd och aioli, jag fick saffransaoli från ICA Hjertbergs i Lidköping, den var mkt god (möjligen lite för mkt saffran) och jag slapp göra själv. Fabriksgjord köper jag aldrig, då vispar jag hellre själv. Samma med bröd, köp bra bröd eller baka själv. Jag köpte ett stort gott lavainbröd i GBG här om dagen och frös in det som inte går åt nu. Hur gott som helst och det blev fisk och musslor över, kan bli annat gott ikväll. :)


1 kommentar:

Marie på Hunneberg sa...

Ahh,lockande menyförslag.