måndag 22 april 2013

Jobbresa


Jag åkte upp till Stockholm och Nordiska Trädgårdar, det blev hektiska dagar med fest, prat och föredrag. Och roligaste av allt var så klart att prata om Lundens Skugga på mässan och att det var så mycket folk som kom för att lyssna, hörde efteråt att min bok var den som sålde mest på mässan, men ja de andra sålde nog lika bra en vår som denna då vi alla längtar..


Från mässan bar det av till Holland och en resa med Grand Tours där jag var ciceron på resan.


Vi skulle åka fram på floder och kanaler och besöka städer, kultur och trädgårdar. Vi mötte upp båten i Batavia Stad som var en kool men märklig upplevelse, en helt ny stad/del ute vid vattnet. 


Det var snudd på surrealistiskt med gamla skepp och seriös shopping. 


Allt var nytt, snyggt och kul...


Skepet lade ut och vi blev serverade en välkomstmiddag i sakta mak och det är ingen tvekan om att det är många flyg i Holland...


Vi åkte till Amsterdam och åkte flodbår och förkovrade oss med staden.


Jag tog lite egentid och hamnade i skumma kvarter med butiker som sålde grönt.


Och ölens har sålts med mördande reklam i alla tider...


Runt centralen pågick det stora ombyggnader för tunnelbana och annat och de dolde sina bygghål ovanligt snyggt.


Jag strosade rund och hamnade på en annan grön gata...


Blommor och lökar och massor av tulpanlökar och de är inte direkt rester, men har vinterförvarats och är frächa lökar som går att plantera nu med. 


Solklart kunde man köpa jättebuketter med tulpaner, suck så härligt!


Jag nöjde mig med en t-shirt...


Från Amsterdam åkte vi vidare till Rotterdam, jag har liksom aldrig tänkt på att åka dit förut men nu kom jag dit. Snyggt och modernt.


Rotterdam bombades under andra världskriget och är i stora delar en ny modern stad, årtalen 40-45 väger tungt i deras historia.


Ja till och med toaletterna var snygga, jag gjorde inte nr 2 men undrar hur det skulle funka?


Vädret var stålande och vi gled vidare i sakta mak på kanalerna, drinks på däck och härligt småprat med dem som var med.


Vi besökte fantastiska Brugge och där blommade våren generöst.


Det är en gammal Hansastad med vackra byggnader och tulpaner så klart, nej de är inte äkta.


Det var en härlig stad att strosa runt i och mycket att titta på.


Tillbaks till båten, middag och natt på floden...


På morgonen närmade vi oss Antwerpen med sin storhamn.


Jag visste inte att flodfrakten var så omfattande som den är och det mesta går på pråm, tänk om vi kunde styra om till tåg.


I Antwerpen pågår en ordentlig upprustning av hamnkvarteren, nya hus och ombygge av gamla sjömagasin.


Och för den som har råd kan man ha båten nästan mitt i stan, trångt om utrymme men härligt.


Och den som inte har råd förvarar sitt fordon på balkongen.


Jag älskar se på nya hus och modern arkitektur, i hamnen stod två höghus klädda med en slags glas som lystrade fint i solen, utan som och fel vinkel blev de dock dystra.



Från Antwerpen är det inte långt till Bryssel och där vill man ha det som Paris har och triumfbågen fick till och med tre bågar.


Gamla gallerior berättade om svunna tider, men där var det ganska trista butiker...


Elle ja choklad fanns det ju och snygg presentation, kolla in Jugend lampan, suck.


Men vackra hus var det ingen brist på.


Grote Markt skonades under kriget och är en fantastisk upplevelse.


Husen byggdes av stadens rikaste och en del förgylldes med rent guld.


Men jag hittade också nyare fasader som gladde mig.


Spettsdukar och gardiner var det gott om på hela resan. 


Och de kan det där med att tillverka och presentera det dom gör.


Ett besök i Willemstad han vi också med.


Söta gränder, trädgårdar och vackra hus som säkert är välfyllda under sommarmånaderna.


Det var ännu inte vår fullt ut och de stora träden var fortfarande vackert nakna.


Vi åkte ut och tittade på fördämningar som man gjort i förebyggande syften, otroliga insatser för att hindra vatten att översvämma Holland igen. Landskapet var bedårande och sakta bildas ett nytt sjölandskap. 


Längs stränderna levde sjöfågel på ostron, alla skal var tomma! :(


Vi gjorde små avstickare till småstäder längs kanalerna.


Ibland bara för att rasta en kort stund, men det tar inte lång tid att dricka en öl. 


Ett huvudmål på resan var Keukenhof.


Med ca 6 miljoner lökväxter som blommar hela våren.


Möjligen var vi lite tidiga eller att våren var sen även där.


Men visst det blommade ändå och det räckte gott och väl.


Och jag hamnade av en slump en an lund som låg lite avsides, julrosor så klart.


Visst kan det uppfattas som ett tivoli men vem bråkar när det finns tulpaner att betrakta.


Virichick hete denna, snygg är den kanske inte men kul.


Bland tulpanerna hängde så klart kristallkronor och gav feststämning.


Och Jazz strålade i galnsen.


Ostmarknaden i Alkmaar besökte vi med, tur att jag har långa armar... 


Ost hos Henri Willings, gott och jag handlade.


Vi hade lite otur med vädret eftersom det stormade och vi inte kunde ligga ute med båten, men för mig var det eftersom vi hade sökt skyddshamn i Amesterdam. :)


Och av en slump hittade jag Hollands trevligaste gata med butiker och fika långt från de stora märkeskedjorna, kul och trevligt var det på hela resan och jag har träffat härliga människor som jag aldrig skulle stött på annars. Vissa jobb är roligare än de andra... 



8 kommentarer:

MayaLisa sa...

Wow vilken resa! Ser ut som nåt man borde göra innan man inte gör nåt mer ;)

Meta sa...

Vilken härlig resa, fick en massa oh vist ja känslor både här och där. det är kul att se med andras ögon ibland.
ha det så gott
Kram Meta

renate sa...

Vilken härlig resa.Det var länge sedan jag besökt alla ställen du varit på.

Iréne JB sa...

Inte illa! Alltid kul med resor.

M/S Design sa...

Kul att få se din resa i bild!
Mariana

Hannu på Langeland sa...

Ja att resa med grupper är toppen, lika och olikasinnade möts och njuter tillsammans, denna var toppen.

Helens trädgård sa...

Hejsan Hannu!
Att 'Lundens skugga' blev den mest sålda boken på mässan förvånar mig inte ett dugg.
Boken är helt fantastisk!
Har börjat läsa den i går men bara genom att ha sett bilderna kan jag använda ett av dina uttryck...
Jag är tokkär!

Vilken härlig resa till du har hunnit göra efter mässan.
Jättefina inspirerande bilder.
Tack för att jag fick följa med på den.

Kul att få prata en liten stund med dig på mässan :=)

Ha det bra!

samson sa...

Vilken otroligt fin resa du har varit på
och så fick jag ju att det blommar för fullt,tur det för på Lördag bär det av ner till just Keukenhof.
ha det så bra
maggan