onsdag 10 april 2013

Vinterstukat


Våren segar på i väldigt långsam takt, dagarna är visserligen soliga och varma men nätterna är kalla och ofta med minusgrader.


Och det är nätterna som ställer till det, när det fryser på lossar inte tjälen och de vintergröna växterna har svårt att klara sig eftersom de inte får tillgång till vatten. Vintertorka kallas det och det berättas att blåbär och lingon i utsatta lägen har svåra problem i naturen, detta kommer naturligtvis visa sig i våra trädgårdar med. Så om möjligt vattna med varmvatten eller täck dina vintergröna med säckväv eller liknande så de inte svettas ihjäl i dagssolen. Hos mig är det inte möjligt så jag hoppas på varma nätter, jag vill inte måla fan på väggen och de behöver inte dö så klart, men svedda blir de. 


Men våren är på väg, jag såg min första maskros i Gbg i går, härligt det med.

4 kommentarer:

M/S Design sa...

Det smälter otroligt långsamt...få se om det vänder i helgen!
Mariana

Hon som talar med blommor sa...

Maskros, det var inte illa!
Den får göra min dag idag :)
Jag lider också med det vintergröna... / Carolin

renate sa...

Segt var ordet.Jag täcker inte vintergrönt heller,de får klara sig men det är tråkigt med de kalla nätterna.Släper krukorna ut och in från uterummet.
Men nu kommer våren...tror jag.

Saila sa...

Maskros, herregyyd! Vad roligt :-)