söndag 30 juni 2013

Äntlilgen en ledig dag


Våren försvann och försommaren med, i år har jag arbetat galet mycket och sommaren ser ungefär lika dan ut och det är tur att mitt jobb är kul och att jag får träffa så mycket sköna människor. Men idag var jag ledig till 100% och solen lös, bilade lite i nya bilen och inte trodde jag att man kan bli kär i en bil, eller ja det är väl känslan av att köra utan tak som är kärleken till friheten, vinden och solsmeken. För en tid sedan blev min förra bil ordentligt uppskrapad när den stod parkerad i Stockholm, ingen avsändare på olyckan och försäkringsbolaget löste in bilen, det var synd eftersom den var betald och jag hade tänkt köra helt slut på den innan det var dags för byte. Hur som blev det dags innan och då stod där en begagnad Volvocab mitt framför mig, jag har alltid önskat mig en cab och tillfället var oemotståndligt. Så jag slog till och var glad, hm, min deklaratör var mindre glad men strunt i det. Nu är det inte så att jag behöver en glassarbil men jag spenderar väldigt mycket tid på soliga sommarvägar på väg till olika jobb och sniffar ut ur vindrutan i vanliga fall, så för att resorna ska bli så njutbara som möjligt så länge det inte är kallt eller öser kör jag under bar himmel och njuter av fågelkvitter och friskluft. Det är ungefär som att köra motorbåt fast mycket torrare.  


Min plan var att trädgårdera lite idag men det gav jag upp och slappade och njöt av solen, man måste stanna upp och bara vara då och då och det gjorde jag hela dan.


Fick lite besök av vänner och vi åkte runt på Kinnekulle, besökte Kinnekulle Antikt, ett ställe som jag alltid återvänder till och har handlat mycket ur.


Jag älskar detta hus, det är gamla postiljonshuset/värdshus som tyvärr inte är K-märkt. Målerierna och historien borde bevaras och huset ger väldigt mycket karaktär åt Västerplana så snälla ni som bestämmer, ta ett tag nu innan det är kört.


Höll på att köpa denna men lackade solstolar funkar dåligt i min miljö, men den var inte dyr och snygg var dem med. Jag köpte en låda med typ ett tusen bruna långsmala kuvert. Kunde inte låta bli och de kanske får bli mina framtida faktureringskuvert, fånigt men oemotståndligt med. 


I år har Kinnekulle berikats med ett scootermuseum, helt underbart och galet samtidigt, varför? 


Jo för att det finns någon som älskar dem och renoverar dem, till slut blir det för många renoverade i garaget och då är det väl dags att öppna ett museum. 


Och där stod snyggingarna på rad, men de är ju underbara och begöret går i spin, en snygg sommarscooter vore väl något. Ja ja bil har jag ju...


Men att drömma känns också gott eller bara att berikas av andras entusiasm kan vara gott nog. Det fanns även en loppis och nytillverkade trädgårdsgrejer som möbler och krukor att behagas av.  


Och jag kunde inte låta bli björnkrukan, dessutom hittade jag en massa etiketter till mina nya kuvert, perfekt och snart kan ni som öppnar min post se att det är jag som skickar. Jo nu kommer jag vägra maila fakturor, hoppas bara det fins snygga frimärken som passar till kuverten. ;)


Dagen blev härlig och solen lyser fortfarande, njuter av ett glas rosé på terassen och ska njuta av kvällen, kanske borde tända grillen. 


Sommarens favoriter av blekrosa rosé, hoppas du får en skön kväll. :)

4 kommentarer:

NinaVästerplana sa...

Låter som en väl använd ledig dag 8-)
Själv har jag suttit o njutet av min syrenberså...
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Iréne JB sa...

Gjorde nästan som du. Jag varvade trädgårdsarbete med att ligga på gräsmatteslänten. En skön dag :)

Susie på Stjärnarve... sa...

Du verkar NJUTA av livet, vilket du gör helt rätt i! Och har du nu en Volvo cab så behöver du ingen scooter (som är ett livsfarligt fordon), så jag tycker nog att du gjorde rätt som hoppade över det suget.
Såg att mitt favoritvin just nu, Collavery, även tilltalar dig!
Ha det så skönt i solen!!
Susie

M/S Design sa...

En dag ska jag också ha en cab!!!
Fortsätt njut!
Mariana