fredag 11 oktober 2013

Återupptäcker Kinnekulle


Mina morgonpromenader med Aile hör numera till favoritstunderna
och ännu har det faktiskt inte regnat på oss en enda gång.


Förr gick jag inte så mycket men nu känner
en längtan ut varje morgon.


 Och i dag när luften kändes krispig och klar
gick vi upp på gräsängarna strax ovanför där jag bor.


Jag hade en känsla av att utsikten skulle vara makalös
just i dag, lite för tidigt för att solen skulle nå ända ner
i trädtopparna nedanför. Men det är en makalös känsla
att stå upe på Kinnekulle och blicka ut över Vänern och
det lilla vita på andra sidan viken är Läckö Slott, kanske 
jobbar Simon i dag.


Stenbrottet är så klart en given vy att njuta av.


Och precis ovanför stenbrottet ligger vackra Rustsäter, tveklöst
ett underbart ställe att bo på med den makalösa vyn ut över Vänern.


Jo jag skulle lätt kunna vänja mig vid att blicka ut från Rustsäters fönster.


På hemvägen går vi i de låglänta markerna och ser ut solen sakta hittar ner.


Trakten är rik på natur och kultur och herresäternas
grindstugor längs vägarna.

 Och tack vara peromenaderna med Aile stannar vi till 
och pratar med grannar och bekanta och i 
går fick vi en låda nyskördade valnötter på Hellekis säteri, nu 
ligger de i ugnen och torkar. Bra att ha till jul.














5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilken underbar runda ni gått/går tillsammans....blir avis faktiskt att ha allt det vackra så nära;))
Kram/Kathryn

Hannu på Langeland sa...

Man skall alltid ha det vackra nära, blir bäst då. :)

Hon som talar med blommor sa...

Makalöst var ordet.Vilka bilder och vilken känsla! Lyckliga hund. Önskar jag hade sådana gräsängar intill mitt hus där jag fick kasta mina vallmofrön för vinden. Har en hel burk sparat, tusentals och åter tusentals svarta vallmor...det kliar i fingrarna när jag tänker på gräsängar, suck.... Ha det så gott både du och Alie /Carolin

Oman elämänsä puutarhuri sa...

Dina bilder är så fina o fulla av färger o "spirit".

samson sa...

Min dotter och Kuling har en kompis i Lidköping nu i helgen var de upp dit och hälsade på
och de promenerade vid stenbrottet och genom ramslökskogen som var alldeles gul nu
jag som aldrig har varit på Kinnekulle blir så avundsjuk
Läcköslott har jag besökt och det hur fint som helst
ha det så bra
maggan